måndag 30 mars 2009

Fast egentligen...

...är ju klockan bara...det är den tiden nu, den så kallade sommartiden. Den gör mig, ibland till andras förtret, alltid frustrerad. Jag säger ofta hela den här långa "sommartiden": "fast egentligen är ju klockan bara..". Jag vill ha tiden på klockan samma som solen på himlen. När solen står som högst ÄR klockan 12 och klockan tolv är MITT på dagen. Inte en timme senare (är det väl, va?). Och kallt blir det på morgnarna, en timme kallare. Klagar jag? JA!
Fast jag brukar lugna ner mig lite när det äntligen blir sommar:



Men sommartid betyder ju INTE att det blir fortare sommar. Då kunde jag acceptera det lättare.

Jag hade säkert varit en käring mot strömmen när hela Sverige för inte så länge sedan skulle få samma klocktid. "SAMMA tid. Vad är det för tokerier. Bara för att tågen ska kunna gå efter en tidtabell lika för hela landet. Jag vill ha tillbaka min lokala soltid. Den riktiga. Den äkta." Fast riktigt så tokig är jag inte. Bara nästan. Men man får lov att tänka lite extra (det är kanske där problemet ligger;)). Till exempel: Daggen ligger kvar längre (det gör den ju inte), solen är som hetast kl 13 (klocktid alltså), tänk på det alla småbarnsföräldrar! Och alla andra.

Och igår var det ljust ända till klockan 20. Säger klockan, alltså. Men det ÄR underbart med allt ljusare kvällar. Och en dag har snön smält.

Ha det skönt, snart är det sommar på riktigt!

PS Apropå att klaga, eller inte klaga, det nya trädgårdsprogrammet är riktigt vackert och nyttigt! Himla mycket basilika de odlar i England;)

9 kommentarer:

  1. Hej
    Ja jag har inte hunnit fundera över vad det innebär med sommartid... Bara att vi försov oss i går!
    Härligt att ni har det ljust till åtta!
    Ska till Bollnäs på Yoga retreat har ingen bil annars kunde jag ju kommit förbi!
    Hälsar
    Monika

    SvaraRadera
  2. Det nya trädgårdsprogrammet har jag missat så vad jag tycker om det vet jag ännu inte men långa ljusa kvällar tycker jag mycket om.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hihi...du har helt rätt, men jag bryr mig inte så mycket längre - lever efter min egen tid om sommaren.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  4. Jadu, vi får väl vika oss för det praktiska i kråksången, men viss borde solen stå i söder när klockan visar 12. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Cara Lillebeth,

    Pa kornet! Vi gor oss samma reflektion varje ar. Har aldrig forstatt vitsen. Skulle konna tro det ar ett Italiensk pahitt. Har finns manga markliga regler - att skratta eller grata at. Vi gor som Randi... lever efter egen tid. PS. Undrar varfor basilika odlas i England. Har de fatt pippi pa pesto??? Bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Det hade varit toppen om sommaren kom fortare för att man ställer om tiden.
    Till hösten tycker jag det är toppen med en timme extra men nu... nej nej
    Ha det gott iallafall
    annika

    SvaraRadera
  7. Ja sommartid jag tänker som du att klockan igentligen är en timme tidigare. Men vilken tid är igentligen rätt. Förr var det väl ingen sommar och vintertid eller.?????
    Vi får njuta av att det är ljusare då jobbet slutar på kvällen.
    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Tove Snove Dotter Potter30 mars, 2009 20:44

    9:15 (8:15) Kan inte låta bli va? Ha ha ha. Du är bäst. Pöss pöss pööööss

    SvaraRadera
  9. Det är nog mest att det känns som om någon försöker lura mig/oss. Jag tycker det vore bättre om makten sa: Nu ska vi gå upp en timme tidigare.
    Då fick klockan fortsätta rätta sig efter solen.
    Den sista kommentaren här ovan är helt normal för den här familjen;)

    SvaraRadera