fredag 13 mars 2009

Blommig fredag




Den här skönheten: Vitt Doftnattljus Oenothera pallida, Innocence, ska jag så idag. Den ska växa vackert och dofta underbart i mitt stora ekfat och i krukor lite varstans i trädgården.
Jag ska så den idag som en besvärjelse: det är fredagen den 13 och min yngste flyger till Sun Vallley i USA för att åka snowboard. Ja, mitt i terminen. Men han har jobbat hårt i förväg så det går säkert bra. Jag tror inte han är vidskeplig och inte jag heller faktiskt, men någonstans...ändå...trots allt...skulle jag önska ett annat datum för avresan. Han blir borta 10 dagar och det blir tomt här. Så Doftnattljuset kanske hinner gro tills han är hemma igen.
Och snön kanske har sjunkit ihop lite mer. Vi fick faktiskt riktigt soligt igår o jag satt på trappen och drack kaffe. Varmt? Nej, det kan jag inte säga, men temperaturpretentionerna är inte så höga så här års, så det var skönt trots allt.

Önskar er alla en underbar fredag med ett nytt trädgårdsprogram som kanske blir riktigt bra.
Ha det gott!

Fler Blommiga fredagar hos Katarina

16 kommentarer:

  1. Härlig vit och vacker Doftnattljus - helt obekant för mig!
    Tänk, att fre 13 skall uppfattas som olycksdag, men så är det väl sällan och tokigheter händer ju andra dagar oxå.
    Oj, har ni haft sol! Här får vi bara leva med gråväder...trist!
    Jag har inte kollat, men börjar ett nytt trädgårdsprogram ikväll?
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Lycka till med sådden. Det ser vackert ut på bilden du visar.
    Här hos oss går det riktigt bra med snödroppar. Sätt dem i sol-halvskugga, väldränerat och låt inga andra växter täcka dem innan den gröna blasten nästan vissnat. Ge dem lite gödsel när de blommat över, crysan tror jag är riktigt bra.
    trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Utjämningsskäl.... nej, det låter inte bra..! ;-) Fredagen den 13:e är inte värre än onsdagen den 10:e eller tisdagen den 22:e, så det går nog bra. Lycka till med sådden!

    SvaraRadera
  4. Doftande nattljus låter inte helt fel;))! En synnerligen lyckad kombination med vit blomma och kvällsdoftande - de vita blommorna syns ju så bra i skymningen och då blir de dubbelt dragningskraftiga.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  5. Det var en riktig skönhet! Det går säkert bra med flygresan! Kul för honom att komma iväg. Trevlig helg. /Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Oj vilken vacker blomma! Lycka till och hoppas du får många att placera ut i trädgården!

    SvaraRadera
  7. Ja, vår ungdomar de flyger och far. Själva får vi hem dotter och måg och de har med sig sin nyfödda, vårt barnbarn, som vi får träffa för första gången. (De kommer från Buenos Aires). Trevlig helg, det blir nog ingen TV ikväll på grund av besöket. Men jag tror nog att det blir ett bra program! /Ruben

    SvaraRadera
  8. Hoppas fröerna gror ordentligt och att sonen kommer hem helskinnad!
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Hejsan Lillebeth vid bergets fot. Lycka till med sådden, ser fram emot att se resultatet i sommar.
    Snowboard i Sun Valley låter onekligen riktigt kul. 10 dagar går fort...

    mvh Tyra

    SvaraRadera
  10. I love Oenothera, especially the delicate texture and color of the one pictured. It's very lovely!

    SvaraRadera
  11. Härligt att höra att du trotsar vädergudarna och dricker ditt kaffe ute! Så fort det kommer minsta solstråle hit ska jag följa ditt exempel! Nu får det vara nog med vinter! Det hela handlar kanske bara om en inställning....dricker jag mitt te ute så är det vår......eller?
    Trevlig helg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  12. hope these flowers you ordered will arrive soon to keep you company :)... and i think they would be very lovely (and happy:)) in your barrel pots (by the way, i think barrel pots give a garden a bucolic charm :))...

    and don't worry too much about your son, he'll be fine... hope the snow won't last long and you'll have a sunny weekend...

    SvaraRadera
  13. Ja vita blommor som doftar är inte helt fel. Vitt är ju så vackert och lyser upp.
    Tiden går så fort snart så har du honom hemma igen.
    Vi har konfirmation i morgon Söndag . Det näst älsta barnbarnet , sedan åker han till Canada och är borta i tre veckor. Det blir jobbigt för hans mamma , så jag förstår din ängslan.

    Ha en fortsatt fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  14. Fina bilder, härlig blogg ...
    En blogg i min smak !!!

    SvaraRadera
  15. Tänk att man aldrig tröttnar på vita blommor.
    Ha det gott själv
    Annika

    SvaraRadera
  16. Kul att du kikade in hos mig. och nu har jag kikat runt lite hos dig. Jättetrevligt! Jag kommer tillbaka.
    Vilken härlig färg "viol-barnet" hade!
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera