torsdag 12 mars 2009

Helt utslagen





Min tankeblomma, min minipensée, slog ut igår. Den allra första. Och vilken färg! Alltid samma överraskning. Alltid lika spännande. Även om moderplantan/frögivaren var ljust blå så blir barnen lite hipp som happ. Och resten av ungarna kan alla se olika ut. Åt det blå hållet, men olika. Jag tror det är därför jag gillar dem så mycket, det och att de är så tidiga och blommar så länge (ända fram till jul om det inte blir för kallt) och då är det strax dags att så för den nya säsongen.




Men en liten undran: det här med språket: "utslagen" att det ordet kan ha så motsatt innebörd. Visst är det märkligt. Känner jag mig helt utslagen så är det inte speciellt vackert. Men en blomma... då är den som finast.

Jag tror det kan bli lite sol idag. Det vore underbart. Må solen lysa över dig också!

8 kommentarer:

  1. Vi var lovade ruskväder idag men nu bryter nästan solen igenom. Hoppas ovädret tar en annan bana. Letade penséer på Blomsterlandet igår men där fanns ännu inga, synd för här kan de nog sättas ut nu.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Fint med en egensådd, blommande pensé nu! Gratulerar! Ja "utslagen" kan ju ha flera betydelser... man kan ju dessutom bli utslagen ur en turnering, eller liknande.

    SvaraRadera
  3. Söt! Jag har sådana självfröingar ute. Barnen ser helt olika ut, fast som syskon ändå *ler*

    SvaraRadera
  4. Det var tidigt! Mina har knappt börjat gro. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Älskar alla dessa fina ansikten som dessa blommor visar.
    Min favorit heter Babyface bara namnet.
    Utslagen... ja det är jag just nu känns det som.
    Här snöar det för full fy bubblan.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Oj, utslagen - jag hann bli lite orolig av bara rubriken innan jag läste texten.
    Underbart söt och helt utslagen blomma i söt färg. Det är alltid ngt särskilt med den allra första.
    Vad är det som är intill i krukorna = lite nyfiken - Lobelia ?
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  7. Birgitta: Här dröjer det minst en månad tills de får gå ut;)
    Andre: Så kan det också vara. förstås.
    Anette: Ja, de är verkligen fertila.
    Ruben: Jag vill ha dem i blom till påsk liksom.
    Annika: Men hos dig ligger det säkert inte kvar så länge.
    Bea_: Ja,faktiskt, vilket öga du har, det är en slags hänglobelia "Rainbow" som bara är helt underbar.

    SvaraRadera
  8. Åh, men blommar de redan! Du måste ha skött dem exemplariskt! Mina är bara små små små med tre blad. Så jag får väl vara glad om de hinner blomma alls i år....
    Åsa

    SvaraRadera