söndag 8 mars 2009

Färg är nödvändigt

Det verkar som om vädret hakat upp sig igen. Det är bara samma likadant: grått och nollgradigt.
Saknar färg så det värker, obestämt var: ögon, själ, hjärta...eller mage för det är som en hunger.
Lånade två bilder från webben för att mätta mig lite. Men det är märkligt hur olika i färg samma, i det här fallet Klematis, kan vara. Om någon av er har erfarenhet av följande så vore jag jätteglad för hjälp med färgbestämning:

Jag har en ny bit plank (ny för att jag tagit bort en gammal grind när vi bytte granne (strax innan för att inte skapa problem;)). På den väggen har jag tänkt att två Klematisar ska växa tillsammans. De får gärna så småningom väva sig in i Rosa spinosissima Plena, Finlands vita ros, också, som liksom står till höger. Bilden nedan är en annan av mina Spinosissimor.



Men i första hand vill jag att Klematisarna växer upp på planket. Den ena heter Richard Pennell (z4) o blommar juni/juli och aug/sep:



Den andra heter Natacha (finns tydligen en som stavas Natascha, men det är inte den). Natacha blommar samtidigt som Pennell:



Meningen är att de färgmässigt ska ligga åt samma håll, men att den ena ska vara märkbart ljusare. Pennell är sig rätt lik på de flesta bilder, det är Natacha som är problemet. Jag vill så gärna ha en med samma blomningstid men som alltså är mer åt det lilarosa hållet.
I färgtänket ingår att Pennell har lite falurött i ränder på kronbladen och Natascha har det bland ståndare o pistiller och väggen är faluröd. Jo, jo falurött och lilaaktigt är vågat, men jag tror det kan bli spännande. Men som sagt vem känner Natachas egentliga färg?

Och som ett Post Scriptum: Skönt att "Engelska trädgårdar" är slut. För där sitter jag/vi och hoppas att det ska vara bättre den här gången och blir alltså grymt besviken/na. Programmen har varit totalt förutsägbara och tråååkiga.

Hoppas det är mer färger hos er än hos mig. Må så gott!

7 kommentarer:

  1. Dom var snygga och jag tycker att nästan alla färger passar till falurött! Ja, kanske inte orange men annars......Clematis har jag som klänger i lite olika träd hos mig. Blir så fint på sensommaren, som om träden har en andra blomning. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. vad kul att hitta en sån fin trädgårdsblogg- jag har själv blivit med trädgård för första gången i mitt liv och vänder upp och ner på både tidningar och internet för att hitta inspiration!

    SvaraRadera
  3. Men blommor kan faktiskt nästan inte skära sig med/mot varandra! Det är nånting med naturen som gör att det som varit fasanfullt på kläder eller tapeter eller hus bara är vackert i rabatten =).

    Sa bli spännande att se vad som kommer nu på fredagskvällarna. Det var ju sagt att ett annat trädgårdsprogram skulle ta vid efter de engelska. Och det kan ju bara bli bättre =).

    SvaraRadera
  4. Det här med färger kan ju vara både si och så! Så du gör rätt i att undersöka den riktiga färgen innan du bestämmer dig. Det är ett väldigt vanligt oskick av odlare att avbilda sina alster lite hur som helst. Köpte nyligen violfrö, inget jag normalt sår, men färgen var så vacker på fröpåsen. Googlade på den när jag kom hem och på de bilder jag hittade på nätet var färgen inte alls densamma. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Vilka fina clematisar jag har ingen av dom . Jag skall nog köpa några fler av den storblomming. Jag har många småblommiga sorter. en del har jag själv frösått och dom är ganska lätta att få att gro.

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Jag känner inte dess rätta färger, men jag är övertygad om att det kommer bli bra! Sen kan man bara dystert hålla med om att vädret tycks ha hakat upp sig.... Att det finns så många nyanser av grått är svårt att föreställa sig i juli!

    SvaraRadera
  7. Vädret först - usch, det vanliga trista gråa, nu suckar vi efter lite färger.
    Men underbara Klematis i ljuvliga färger, men visst kan färgen även på blommor man köper, vara en annan än den utlovade, det fick jag dyrt erfara senaste sommar två ggr. En ros som jag trodde (enligt lappen)var klarröd, blev rosa och en Hortensia i rosa - blev Lime :(
    Bara vi orkar lite till så kanske vi begåvas med lite färg i naturen - vi får lov att hålla ut!/ Bea

    SvaraRadera