måndag 2 mars 2009

Våren är lång...

...om man räknar i kilometer norrut. Igår stod det att läsa att våren kommit till Falsterbo och beräknas nå Stockholm den 20 mars. Som jag minns det räknade jag alltid vår från 15 mars. Förresten gör jag så fortfarande häruppe och blir naturligtvis grymt besviken varje år.

Om jag började promenera nu från Falsterbo kanske jag hinner hit till den 17 april då våren bör ha anlänt. Och fortsätter jag norröver så kan jag ha upplevt en ständig vår i flera månader. Kan det vara nåt? Det kanske skulle vara helt underbart? Bara gå o gå i ständig vår och sen snabbt vända tillbaka ner och möta sommaren. Konstiga tankar förstås. Men i alla fall.

Den här lilla sötisen kommer tidigt: Dockaklejan, Aquilegia ecalcarata
Henne vill jag inte missa, så jag stannar nog där jag är.



Tills vidare i alla fall. Ha det skönt!

11 kommentarer:

  1. Fniss..rolig tanke, men visst är vår högsta önskan just nu, att få en tidig vår. Bäst vi stannar där vi är, att vi inte missar ngt av den ljuva vår när den väl är här :)
    Ljuvlig färg och söt Dockakleja. Tänk..hur mycket vackert det finns!
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Dockakleja - i fjol blommade det en akleja hos mig som ser ut som denna. Titta här: http://ruben.tradgardsblogg.se/17569/%C4nnu+en+sk%F6nhet.html
    om du är intresserad. Den hade inga sporrar så det var kanske en dockakleja? Den blev min faforit!! Misströsta inte - våren kommer i sinom tid! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ruben: Naturligtvis måste jag kolla direkt, men jag tror inte det är samma. Dockaklejan har en annan färg (kan också vara gråblå) och har liksom både kjol och underkjol. Mer som en fuchsia. Jag har bara en dålig, suddig närbild, men du ska få en när det blir dags. Men du, din var ju toppen! Men med aklejor vet man ju aldrig, de är en aning frisläppta i sin pollinering och kan visst bli lite vad som helst.

    SvaraRadera
  4. Våren är lång och långt borta känns det som just nu. Det snöar friskt igen och penséerna bor kvar inne......
    Dockacklejan var ju väldigt söt och då är det väl värt att vänta på våren hemma istället för att gå till Falsterbo! /Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk tanke. Men jag skulle nog vara helt slut när jag kom hit upp igen :o)

    ockaklejan är ju för söt. Jag lyckades med att fröså den i fjol. så den kommer nog att ge mig blommor i år.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. (OK! Min kommentar finns inte med. Måste vara mitt eget fel.)

    Dockaklejan är fin! (A. ecalcarata = utan sporrar)

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Tack Anja! Nu har jag rättat till namnet.

    SvaraRadera
  8. Det här kanske du inte vill veta, men idag har det varit riktigt vårlikt i Skåne. Dottern och jag gjorde en lite sen höststädning i trädgården och hittade mycket växtaktivitet. :-)

    SvaraRadera
  9. oj oj vad söt!
    Idag var det vår här såg den första blåsippan.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blogg jag hittade här! Vad roligt!
    Hos mig är det ingen vår ännu..... Allt är så mycket senare i år än förra året. Att någon i vårt land sett blåsippor redan känns helt utopiskt.... Men åh vad man längtar!!!
    Hälsningar från Växthusmadam

    SvaraRadera
  11. Jo, jo André o Annika o alla som inte bor där jag bor: Jag blir så vansinnigt avundsjuk, men faktiskt kan jag föreställa mig hur skönt ni har det. Och det är inte så dumt! Ställföreträdande upplevelser får duga så länge.

    SvaraRadera