fredag 27 mars 2009

Blommig fredag



När det nu är "blommig fredag" så blir jag så glad när min Hibiskus vecklat ut sin första blomma lagom till idag. Den här fick förra året ersätta min gamla som var drygt 40 år och långsamt tynade bort. Jag prövade många gånger att ta skott från den. De rotade sig bra men sedan torkade de bara in i bladen och vissnade. Ingen aning vad det handlade om. Den var fantastiskt stor, dubbel och starkt cerisefärgad. Men min nya är inte så dum heller.



När sedan det retarderande skitmedlet gått ur växten så kanske den tar och växer på längden också.



Ståndare och pistiller sitter som på ett långt skaft med en "flagga" i toppen. Skulle bara önska att jag fått fart på installationen av programmet för sonens nya kamera så ni hade fått se finesserna ordentligt.

Nu önskar jag er alla en underbar fredag med mycket skönt och fler "Blommiga fredagar" finns hos Katarina

13 kommentarer:

  1. Nog ser man ståndare och pistiller allt! Väldigt vacker färg, en värdig ersättare till din gamla hibiscus, skulle jag tro. /Ruben

    SvaraRadera
  2. En sådan vacker Hibiskus! På sikt blir den säkert lika ståtlig som din gamla, men visst är det trist med retarderingsmedel.
    Ha en riktigt skön helg och njut av din Hibiskkus!
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Fin blomma med urläcker färg! Lite starkare rosa än på alla dina rosor *ler*.
    Ha en bra helg! /Anette

    SvaraRadera
  4. Min favorit-färg! Min hibiskus i Glädjehuset blommar inte i år...*snyft*
    Får njuta av din skönhet istället!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  5. it must be great to have your hibiscus flower... it's like being in a tropical place, even if it's still a bit cold outside...

    have a wonderful weekend!

    SvaraRadera
  6. Jättefin Hibiskus. Otroligt fin färg.

    Tack för kommentaren .

    Ha en riktigt skön helg

    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Så synd att din gamla hibiscus dog. Men den här nya är ju riktigt läcker med en sån fin cerise färg!

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte jag har sett nån hibiskus i den här härliga rosa färgen förr. Den är jättevacker!

    SvaraRadera
  9. En Hibiskus 40 år! Det var en lång levnadstid för en krukväxt. Hibiskus har jag haft ett antal av men lyckan har inte varat särdeles länge, för den har ofta fått spinn och beror säkert på oregelbunden bevattning.
    Ljuvlig färg på din blomma.
    Ha en trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  10. I love the rosy-pink color of your Hibiscus. Very festive and beautiful!

    SvaraRadera
  11. Oj, vilken tjusig! :-)

    SvaraRadera
  12. Den nya var riktigt fin.. en vacker färg tycker jag.. och så lagom att den slog ut nu då så även vi fick lite fint att titta på..=).. Ha en skön helg.. Monica

    SvaraRadera
  13. Du hibiskus är ju jättefin, underbart klar i färgen.
    Tack för härligt inspirerande bilder.
    Ha en bra vecka,
    Lydia

    SvaraRadera