fredag 6 mars 2009

Blommig fredag




Det måste ju vara så att snön sjunker ihop när det är plusgrader. För så ska det vara när våren närmar sig. Det är väl bara jag som inte märker det. Och mannen som snöröjer vår gata är jätteambitiös och reducerar snövallarna med sin stora skopa så häckar och trädgrenar far all världens väg. Det är också ett vårtecken.
Och nyss har Bergkörsbäret slagit ut inne.



Tillsammans med en sorts tulpaner med jättesmå blomkalkar blir det fint och försiktigt vårlikt.



Och så är det bara 14 dagar kvar till vårdagjämningen. Sedan är det ljuset som tar hem dagarna.
Och vi kanske får ett annat slags trädgårdsprogram än det som sänds sista gången ikväll. Vad ska man reta sig på då? I väntan på våren kan slasket och det fula bli ett återkommande tema.
Nej, nej det är inte så allvarligt. Ibland är det helt enkelt skönt att vara lite negativ. Så det så! Sanningen är att en del av mig lever på alla kära bloggare som visar vackra och efterlängtade vårtecken. Det är en STOR tröst.

Ha en underbar fredagskväll!

Hos Katarina finns fler blommiga fredagar

15 kommentarer:

  1. Det finns ju vårtecken och så finns det vårtecken... =)
    Vilka härliga körsbärsblommor! Jag har tagit in äppelgrenar efter beskärningen och hoppas att de ska börja blomma snart.
    Ha en trevlig helg!
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Drivna kvistar och tulpaner låter inte dumt! (Värre med den där snöröjaren...) God helg!

    SvaraRadera
  3. Driva kvistar, är verkligen ett vårtecken. dina körsbörsblommor är verkligen vackra. Nog kan man förstå japanerna som firar sina körsbärsträd.
    En riktigt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Fast så kommer man säkert att säga, att man är trött på allt slask...........
    Körsbärskvistar är så härligt! Mina har nu blommat över, så jag får väl gå ut och hämta nya. Trevlig helg! /Anette

    SvaraRadera
  5. Vackert Lillebeth, sagolik färg på de båda. Menar du det där engelska programmet? Det var ju förskräckligt, jag såg ett och klarade det knappt! Usch och fy.

    Ha en skönt helg/ kram Tyra

    SvaraRadera
  6. Härliga körsbärsgrenar, men mina plommon är inte heller så dumma. (Se bloggen).
    Och visst saknar vi ett trädgårsprogram som Gröna Rum.
    Eva

    SvaraRadera
  7. Nu försvann hela min kommentar. Min connection går upp och ner som en jo-jo idag! Men det var kanske lika så gott det, jag bara skrev några väl valda ord om trädgårdsprogrammet. Vi får glädja oss åt dina kvistar och blommor så länge! Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  8. Bergkörsbärets blommor är söta som socker - och ger massor med vårkänslor! Snart skall du se att all snö har försvunnit utomhus och vårblommorna börjar sticka upp...
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Så skira de är, körbärsblommorna. Vackert!

    SvaraRadera
  10. it sure looks like spring over there... i love the subtle color of the berry flowers... and that's a lovely bouquet of tulips...

    i think everybody is really looking forward to spring... can't wait for it... longer days, more sun, and more gardening time... and of course, more flowers...

    hope you'll have a sunny weekend:)

    SvaraRadera
  11. Oh, I love the first flowers -- is that a Prunus? The flowers are so delicate and lovely.

    SvaraRadera
  12. Hej
    Här i skåne sjunger vårfåglarna,,,
    det är skönt.
    Vackra kvistar.
    Jag tycker det går framåt...
    Ha en skön fredag!
    Det ska jag efter en veckas jobb
    Monika

    SvaraRadera
  13. Vad härligt det låter att du finner tröst hos andra. Hoppas jag kan bidraga med något.
    Känner det samma ibland.
    Ni piggar upp en liksom.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  14. Apropos trädgårdsprogrammet, vi satt här och skrattade i kapp. Vi var nämligen ett steg före med speakersnacket hela tiden och presis när vi hade sagt: "Men trädgården behöver förbättras..." kom det exakt samma från Speakern.
    Huh! /Ruben

    SvaraRadera
  15. Visst är det härligt med snösmältning och fördrivna grenar som skvallrar om att våren är på väg. Även hos mig har snön smält ner rejält och en underbart solig dag har vi haft.
    Ha en trevlig fortsättning på helgen! /Bea

    SvaraRadera