onsdag 25 mars 2009

Det är inte bara kallt...

...det doftar ju inte heller - det där vita. Vad kan då trösta bättre än minnet av Honungsrosen, Rosa Helenae Hybrida. Jag tror att det är den rosdoft som jag gillar allra bäst. Och längtar efter mest just nu. Det är den enda ros i min trädgård som drar lite åt gult. En av dem alltså, jag har ju tre. En rosatonad som jag visat tidigare, en rent och helt vit och så den med lite gult:



Varför inga gula rosor? Jag har funderat över mitt motstånd mot gula blommor överhuvudtaget och kommit fram till att det handlar om hösten och det vissnande. Det påminner mig alltför mycket om det. Min hypotes är den i alla fall. Men strunt i det nu. Tänk bara att få gå i trädgården och känna den härliga, friska, lite syrliga men ändå söta doften. Tänk...känn...för det behövs. I natt var det minus 16.



Må så gott!

7 kommentarer:

  1. Hej
    ja visst luktar den gott,men det gäller att vara hemma när den blommar! Vi hade vårsol å snö igår!
    ha en bra dag
    monika

    SvaraRadera
  2. Väldoft tycker jag också är viktigt och precis som du väljer jag inte i första hand gula blommor.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Åh, vad ljuvligt med lite helenerosor! Undrar om man längtat lika mycket efter dem om de blommat flera månader? Visst, som Monika säger, det gäller att vara hemma. men då är de ju så underbara! Då sitter vi under grenarna och dricker kaffe och njuter, i solen. för visst är det så att de doftar som bäst i solsken?

    Åsa

    SvaraRadera
  4. Den doftar underbart och jag är likadan när det gäller gula blommor! Men nu har jag planterat en Aïcha framför växthuset och i rabatten tänkte jag har bara gula blommor! Dagliljor, höstöga och solrosor bland annat. Man är ju inte sämre än att man kan ändra sig angående blomfärger *ler*.
    Vi hade -15 i natt och det är en strålande vacker vinterdag ute, men vem orkar bry sig.........det är en vacker vårdag jag vill ha! /Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Gud vad jag längtar bort från snö och blåst när jag ser dina härliga sommarbilder! Måtte vi snart vara där :)

    Kul att hitta hit!

    /Anna

    SvaraRadera
  6. Sniff...mmm, den är underbar din Honungsros, jag har nog en speciell känsla för dom gula rosorna, jag "landade" direkt i den gula mittdelen! Vilken lycka att man har olika smaker, men alla blommor är väl vackra på sitt sätt, det är bara att vissa blir favoriter :)
    Brr..har du även så kallt! Hos mig har vi rejält kallt också på nätterna.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  7. Men visst är det härligt ändå att man kan sluta ögonen och riktigt känna den där doften från favoritrosen mitt i smällkalla vintern! Min favoritrosdoft är från klätterrosen Gloire de Dijon, den har en underbar mild och fin doft!
    Ha en bra helg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera