fredag 20 mars 2009

Blommig fredag och vårdagjämning

Äntligen, äntligen är det dags för ljuset att vinna över mörkret. Och enligt SMHI är våren ca 2,5 veckor tidigare än normalt, men fastnade någonstans i Uppsalatrakten. Och där står den. Och väntar. På vad? Hallå! Det är dags nu!



Några vårblommor har jag ju som bekant inte, men min Blyblomma Plumbago auriculata, har efter ganska hård nerklippning börjat blomma lite försiktigt. Mitt exemplar är säkert över tjugo år och blommar helt sagolikt hela säsongen. Det finns bara ett litet aber. Om man som jag har den inomhus är blommornas sekret mycket svårt att få bort från fönsterrutan. Men strunt i det. Jag älskar den. Tycker att den ser lite ut som en ljust blå pelargon.



Önskar er alla en underbar vårdagjämningsfredag. Här blir det nog något gott med lite vin till. Men först en lång vårpromenad med span på eventuella vårfåglar. Ryktet säger nämligen att Bofinken kommit till Hudiksvall.

Ha det gott!

Fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

11 kommentarer:

  1. Kul med så gamla blommor! En skön vårdagjämning önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  2. Det var längesedan jag hade en blyblomma. Svunna tider.

    Ha en fin helg här har vi plusgrader och tö men det är grått. Våren kommer med stormsteg.

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Även jag har denna fina blomma och har haft, precis som du, den lääänge! Och har även förökat den genom sticklingar så att jag även många;)!
    Tycker inte om att ha den inomhus för att den skräpar ned för mycket med ute i krukträdgården blommar den hela sommaren.
    Visst är det en älsklig blomma trots det kraftfulla växtsättet och har man haft denna blomma en gång vill man ju ha den alltid!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  4. Det var ju tur att inte våren stannade nedanför Jönköping i alla fall. Här är härligt och soligt även om nätterna fortfarande är rejält kalla. Fin blomma, jättevacker färg. Ha en fin helg och vi får hoppas att våren fortsätter sin resa så att den når dig också! Kram Anette

    SvaraRadera
  5. I love Plumbago, and have tried unsuccessfully a couple of times to get it started in my garden. For many people it grows like a weed. The color is beautiful, so much like Phlox divaricata.

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar och underlig färg det är på denna blomma!
    Ha en härlig helg önskar Växthusmadam

    SvaraRadera
  7. Ja, Blyblomman är ju så fin, att man måste ju stå ut med lite kladd på fönstren. 'Plumbago', tror jag var det första ord jag lärde mig på latin i blomväg. Trevlig helg, hoppas vinet ska smaka! /Ruben

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig ägt någon Blyblomma, tyvärr. För de är så otroligt vackra. Och extra roligt måste det vara när exemplaret har några år på nacken.
    God helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  9. WOW.. för den ljusblåa skönhet! Vad gör då lite kladd på fönstret ;) Jasså, bofinken är på väg! Jag väntar den faktiskt när som helst till oss också. Härligt med alla dessa vår-fågelserenader som kommer inom kort!
    Hoppas du får en utmärkt kväll! /Bea

    SvaraRadera
  10. En blyblomma har precis hamnat på önskelistan! Vadå lite kladd på fönstren - det har jag ju redan efter hundarna...
    Vi har haft några underbara vårdagar här, men nätterna är fortfarande riktigt kalla (-6 i natt). Mina frittillarior i kruka på trappan åker ut och in varenda dag =)
    Ha en trevlig helg!
    /Helen

    SvaraRadera
  11. spring came early here in our part, too... but don't worry, it will be on your doorstep before you know it:)...

    that's a very beautiful plumbago!... you're right, it looks like a blue pelargonium... i would love to have one!...

    i hope this weekend, spring will knock on your door:)...

    SvaraRadera