onsdag 18 mars 2009

Vit som snö...

...och det tycker jag om, bara det omges av grönt och värme. Cllematis "Gazelle" tror jag är en C. recta (någon?)



Jag har den i kruka övervintrande i växthuset. Den blir sisådär en dryg meter och måste bindas upp. Blommorna är verkligen graciösa som gazeller och blomvillig är den, (fast det har väl inget med gazeller att göra), blommar nästan hela sommaren med början tidigt. Och snart kommer de allra första gröna spröten (eller vad det nu kan heta) att sticka upp. Jag spanar varje dag.

Blommor, växter över huvudtaget, kan bli kära minnen av vänner som gått ur tiden, (jag gillar det uttrycket). Gazelle är en sådan. Tack Gunilla!

Ha en skön onsdag och här kan det bli en riktigt härlig dag med flera värmegrader i solen.
Sol+kaffe+veranda=underbart.

9 kommentarer:

  1. Vita blommor tycker jag också om. Den påminner lite om min Clematis integrifolia 'Alba'.
    Här har solen ännu inte visat sig men den verkar vara på g.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Har inte C. recta små små blommor? Tror du inte det kan vara som Birgitta skriver, en C integrifolia istället?
    Vad vacker din ros Ritausma är! Den vill jag få tag på, vet du var man kan hitta den?
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Åsa: Jo klart. Det är säkerligen en integrifolia. Det är jag som är lite borta i tok. Ritausman tror jag inte är så svår att få tag i. Jag köpte min på Cedergrens. Och den ÄR underbar, men säkert Törnrosarosen, så himla taggig.

    SvaraRadera
  4. I'm back och virusfri igen.
    Det var en jättevacker clematis. Ha det så skönt i solen. Ska också gå ut igen. Kram!

    SvaraRadera
  5. Lät härligt med fika ute i vårsolen! Det är sånt man riktigt längtar efter. Vacker klematis!

    SvaraRadera
  6. Vår-sol-kaffe-altan = livsnjutare! Det var precis så jag hade det igår också (mellan varven). Det var enormt upplyftande att äntligen få ljuset och solen, man riktigt kunde se hur de små sådderna som grott, sträckte på sig och drog sig mot ljuset.
    Enormt vacker Clematis. Jag har bara en Alp-clematis och har tänkt att utöka med ngn i vår, men det är en lika stor djungel av valmöjligheter som i rosvärlden - nästan!
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  7. Visst är det en 'Gazelle'. C. recta har små blommor i kalasar.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  8. Förstår du tycker det är skönt att ha den yngste hemma igen.
    Vilka rosor du visar på din blogg. Hade tänkt gödsla mina idag för första gången den här våren men kom aldrig så långt. Nu har det utlovats snö så det blir väl att vänta.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Det är en Clematis integrifolia 'Gazelle' du har. Den ska tåla zon 1-5 enligt mina anteckningar!
    Mvh Helena Åhlund

    SvaraRadera