måndag 1 mars 2010

Vårtecken

Idag, den första dagen i den första vårmånaden, börjar något nytt och spännande. Runt 80 bloggare i hela landet håller ögonen öppna efter vårtecken. Längst i söder kanske det inte är så svårt, men här...



det enda jag kunde hitta som något påminde om äkta vår var häromdagen när solen faktiskt lyste lite och gjorde spetsmönster vid takfoten.

För andra vårtecken blogga in på Humlebacken

Och tänk att nu är de bara 19 dagar kvar till Vårdagjämningen. Ha det så skönt!

17 kommentarer:

  1. Godmorgon! Oj, så man väntat på det första takdroppet eller tövädret som smälter ner snödrivan och framförallt att kylan släpper greppet och det har det gjort i helgen.
    T o m fåglarna sjunger högre i naturen, det om något är ett vårtecken också :)
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Splen är väl ett underbart vårtecken. Tyvärr måste jag tillstå att det snöar här just nu.. jag som var så glad i helgen...

    SvaraRadera
  3. Alltid något! Fin och hoppfull bild. Enda skillnaden hos oss är väl att fåglarna sjunger (men inte idag - snön vräker ner) :-(

    SvaraRadera
  4. Visst är det ett härligt vårtecken.
    Våren måste ju börja så eller hur?
    Här snöar det idag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Konsten att se något stort i det lilla - den äger du Lillebeth. Jag minns när jag bodde i SVerige, hur dagsmeja kunde vara en sån kick. Men det var först när det var 3-4 grader varmt det verkligen började smälta - och då gick det på bara några dagar. Håll ut, det här är ett gott tecken!

    SvaraRadera
  6. Ja men det är ju en fin försmak av våren du fångat i din bild. Hittade hit tack var utmaningen. Hälsn från Blekinge!/Merja

    SvaraRadera
  7. Men snö över takfoten är VÅR :).

    SvaraRadera
  8. Precis som du har jag trädgård i en ganska kärv växtzon (4 i stora delar av tomten) så jag försöker dämpa min vårlängtan och hoppas att snötäcket skyddar mina växter ännu en tid. Häftiga växlingar mellan sol och frost är mer förödande än sen dagsmeja hos mig i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Vilket vackert foto på vårtecken! Kan riktigt höra hur det droppar och porlar...
    Kramen.

    SvaraRadera
  10. Oj då, det var iallafall bättre än inget! Här nere tror man nästan att det aldrig kommer att bli någon vår i år. Snön ligger djup.
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. vilken fin bild med isen och den blå himlen.

    SvaraRadera
  12. Inga andra vårtecken än fågelsång och det återvändande ljuset har jag upptäckt. Ljuset är så vackert, särskilt på kvällningen.
    Ha det gott! Jag håller utkik!

    SvaraRadera
  13. Hej och vilken skön bild:)..mitt i all denna snö som jag har...
    Pia

    SvaraRadera
  14. Det ser ut som om det töar....här har vi haft ytterligare ett litet snöoväder idag och då är detta södra Sverige. Jaja, den kommer nog snart våren.
    Agneta!
    p.s. vilka underbara rosor du har här intill, jag hittade också din blogg via utmaningen. skall titta mer sedan.d.s.

    SvaraRadera
  15. Man får ta det som finns och det är mycket man kan göra själv för att få våren igång. Vackert spetsmönster på den töande snön.

    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  16. Vilken mysig trädgård du har! Det kändes som om våren kom lite närmare bara genom att besöka din blogg.
    //Anna

    SvaraRadera
  17. Amazing sun melt art... icy lace work! It is good to see the beauty in winter. Kramar Carol

    SvaraRadera