måndag 15 mars 2010

Vårtecken 3



Varje år när det här händer fylls jag av samma lyckokänsla. Det påminner om någon slags moderskärlek när den allra första lilla minipenseeblomman står beredd med sin knopp. Jag pratar till den på det där lilla nyföddkattungenspråket, alltså det där som händer när man ser en liten, mjuk och så söt unge. (Andra ungar går bra också) Duttspråk? I alla fall, nu har det hänt och jag blir alldeles varm i hjärtat.



Ute däremot är det ungefär likadant. Nätterna är så kalla att det knappt hinner hända något med snötäcket under dagarna, trots några plusgrader och full sol.
Men inne knoppas syrenerna;-)

Ha det gott i det som allt mer liknar riktig vår.

fler bidrag till Vårtecken över hela landet (ca 100 bloggare) finns hos Humlebacken

24 kommentarer:

  1. Grattis till den blommande pensén. Vad snabbt det har gått för dig. Det var väl inte så länge sedan du satte frön, om jag kommer ihåg rätt. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Oj, så fin grönska bland dina sådder och visst är det ngt alldeles särskilt med den första blomknoppen.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé att så de inomhus så de blommar ... inomhus! Skall testa nästa år ... gäller att komma ihåg *ler*!
    Snart bär det ut på min promenad, spännande ... få se vad jag hittar för här har det gått lite "fort" sista dagarna ... med våren!
    :)

    SvaraRadera
  4. Nu blev man alldeles matt av beundran! Vilken synnerligen välartad liten pensé-ungdom! Här har violsådderna inte gått nåt vidare men lyckligtvis finns det annat som spirar och gror bättre. Nästa år får vi nog fråga dig om råd angående penséesådderna!

    SvaraRadera
  5. Vad långt du kommit med årets plantor. Här har jag inte fått sått något ännu. Luktärter är väl förtidigt att så nu? Härligt att man kan ta in våren och tjuvstarta lite.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Ja, inget är som väntas tider får vi säga! Nej, det var inte så dumt iaf på ön med skotern.
    Ha en bra vecka!
    Carin

    SvaraRadera
  7. Härligt med syrener inomhus!

    Har själv prövat att driva sådana kvistar men de gav tyvärr upp innan knopparna blev blommor...

    Ha det fint!

    Hälsningar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  8. Små ungar av alla sorter är glädjespridare. Och kommer de med löften om vår och sommar är de förstås än mer intagande. (Jag kommer på mig med att undra HUR små MINIpenséernas knoppUNGAR är. Pratar vi MINImini här?)

    SvaraRadera
  9. Vilken söt penseknopp du har drivit upp, snacka om tidig vårblomning inomhus!

    SvaraRadera
  10. Penséer är ju vår om något. :-) Förstår din glädje och... barn, blommor och djur måste man ju prata bebisspråk med. :-)

    SvaraRadera
  11. Inte illa! Vilken fin liten pensée! Vad vi väntar på att få se dom ute! Syrenen också jättefin!
    Agneta

    SvaraRadera
  12. I am so glad you are seeing some signs of spring. :)

    SvaraRadera
  13. Bra att ha lite vår inomhus i brist på den därute...fast visst är den på gång nu ;)

    SvaraRadera
  14. Underbara våriga bilder.
    Våren är på väg...det måste den vara!
    Ha en underbar vecka.
    Kramen.

    SvaraRadera
  15. Vilken fin sida du har och underbara bilder!
    Kära Hälsingland jag bodde i Norrala ett kort tag då jag var liten, mamma härstammar från Regnsjö
    mvh Kristina

    SvaraRadera
  16. Även om dret är snötungt ute så är ju inte syrener i mars vanligt. Det är ju flott att kunna njuta grönska och blomster inne också

    SvaraRadera
  17. Förstår att du gullar med penséen, den är ju så söt. Och redan, kan bara säga grattis!

    SvaraRadera
  18. Fantstiskt - mirakel skulle jag vilja säga.
    din känsla för din måste vara 100 mer än jag har för min. Du har ju sått den själv...eller?
    Jag har köbeblommor....
    En del kan man gulla med hur mycket som helst.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig vårstämning du har hos dig!(iallafall inomhus, jättesöt pensé)
    Allt är ju tillåtet nu när det går så lååångsamt ute.
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Oh jag får rikitga vårkänslor när jag ser minipensse blomman. Vackert foto också

    SvaraRadera
  21. Hej Tack för kommentaren.
    Viken söting, jag kan förstå dit språk, helt rätt.
    Zara

    SvaraRadera
  22. Åhh, jag håller med dig! Jag blir också sådär "larvig" o säger: Kolla! Vi har fått bebisar!!! Haha!!! Vad gör väl de!

    Jättefin bild på penséknoppen!

    Ha en härlig vecka!
    Iréne

    SvaraRadera
  23. Förstår precis hur du känner, gör likadant själv.
    Men.... vi kanske ska prata lite "dutt" språk med snön också, så den ger sig av.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  24. Förstår precis känslan//Britt

    SvaraRadera