fredag 26 februari 2010

Blommig fredag







Primula (från latinets primulum som betyder till en början, så smått) är verkligen det allra första tecknet, det som till en början visar vägen till det som så smått framöver kan kallas vår. Hon står (för jag tror det är en hon) på mitt köksbord och gör frukosten lite ljusare, trots den enorma och lika primulavita snödrivan utanför fönstret. Och här är det lovat 30 cm nysnö idag och nästa helg ytterligare en halvmeter ovanpå den dryga metern som redan ligger. Kan någon säga var jag ska lägga all snö? Det får bli som det berättas om förr i tiden här: Råttgångar=när man gick direkt ovanpå snön utan att skotta.

Ha en riktigt skön helg med den, i tanken i alla fall, allt närmare våren. Fler bidrag hos Katarina

21 kommentarer:

  1. Härligt, visst är den på G, våren, även om det inte syns så mycket. Jag måste säga att varje gång jag kikar på din sida så NJUTER jag av den vackra liljekonvaljen. TA INTE BORT DEN!

    SvaraRadera
  2. Vilken liten glädjespridare att ha på bordet.
    Förstår att det måste vara problem vart man skall lägga all snön. Här är det också lite svårt men nu.. är det +grader här och jag undrar vart allt vattnet skall ta vägen?
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  3. Mmmmm...vad jag gillar Primulan och särskilt den vita :) Ja, man undrar vart all snön ska läggas och vart den ska ta vägen när det börjar smälta ??
    Trevlig Helg
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  4. De där små liven(primula) får jag aldrig att överleva,vet ej vad jag gör för fel... Ännu mera snö. Räcker det inte nu??? Hos oss är det plusgrader idag och snön lär sjunka ihop en del. Få se hur mycket mer snö vi får. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  5. Jag är ingen primulafantast, men dina vita gillar jag direkt. 30+50 cm till låter som ett dåligt skämt, men jag förstår att det är krass verklighet. Ja hjälp, vad ska du göra! Jag håller tummarna för att det blir ett hål i molntäcket, just över Näsviken.

    SvaraRadera
  6. Hi Lillebeth, thanks for your visit. I should have said i've been to Uppsala where Linnaeus has a tribute garden. By the way, i always want to look at the white lady ghost in your header, hahaha!

    SvaraRadera
  7. Väldigt mysiga bilder med den där smekande, nära vinkeln.
    Trevlig helg, H.

    SvaraRadera
  8. A pot of primula and primrose will surely brightens up your day and mine too.

    SvaraRadera
  9. Sorry about all the snow -- you are just getting buried this winter! Mia's pictures in Norway show the same. Lovely dreamy pictures of the primrose -- the lighting is really wonderful and captures the promise of an upcoming spring.

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar trädgård du har att se fram emot.
    Primulan ger oss ändå vårkänslor. Trevlig helg. Anita

    SvaraRadera
  11. Vivor tillhör även mina favvon! En vit en ser ju riktigt fräsch ut!/Anja

    SvaraRadera
  12. Tyckte det luktade vår i luften när jag kom ut i morse. Första gången den här vintern om det kan vara till någon tröst.
    Vivor av alla slag är vårtecken!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Nej, nu får det väl ändå räcka, man kan ju nästan tro att du ska få snö så det håller för fyra vintrar. Vi är tätt uppunder 80 cm här och det håller. En halvmeter till nu och jag hade setat mig ner och gråtit, stackar. Här i mitt snöhål har jag hört historier om att dom skottat gångar under snön för att komma fram till dörren en del vintrar, kanske ett alternativ för dig, i tillägg till råttgångar? Oansett så är den vita färgen på din Primula vacker, och matchar ju naturen perfekt nu.
    Ha en fin ( helst inte insnöad) helg :)

    SvaraRadera
  14. Primula, en av mina favoriter som också trivs med mig. En riktig vårblomma både inne och ute.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Ja vart lägger de allt snö.. hos oss är det gigantiska högar lite varstans, har sett några avlastningsställen i utkanten av staden, de har skapat nya berg ska jag säga.. Då är det härligare att se dina bilder på primulan som är så ljuvlig just nu.. köpte mig en ny i går en rosa med gul mitt.. har haft både vita och gula. Förstår inte varför jag inte kan få dem att må bra.. de säckar ihop efter ett par veckor, dåligt av mig men så är det. finns ju nya att köpa som tur är. =).. ha en härlig helg..Moa

    SvaraRadera
  16. mmm, primula tillhör en av mina favoriter så här års!

    SvaraRadera
  17. Hej där!
    Nu har jag sett dina kommentarer så många gånger på bloggar som jag brukar besöka så nu är det väl ändå dags att avlägga en ordentlig visit och ge mig tillkänna....

    Trevlig blogg du har! Och jag älskar verkligen den genomskinliga trådskulpturen som skrider genom din trädgård. Den är helt fenomenal.

    Hoppas du får bukt med all snö! Här hos mig har istapparna smält idag, men det är gott om snö kvar. Kolossalt blöt snö.

    SvaraRadera
  18. A very beautiful garden you have. Very peaceful and lovely. Summer will get here!

    SvaraRadera
  19. Söt primula, men tyvärr hinner jag knappt hem med dom innan de slokar :(
    Fick rådet utav Maria, att försöka hålla den vid liv, tills utplanterings säsongen börjat och gräva ner den i rabatten. Sagt och gjort och kan du tänka, den blommade villigt när hösten kom!!
    Vi får se om den övervintrat!?
    Ha en skön söndag! /Bea

    SvaraRadera
  20. Hej Lillebeth!
    Härligt vita primulor du visar!
    Jag har också hört väderleksprofeterna prata om mera snö igen...Det som har porlat så skönt i helgen, och jag har flyttat ut och fotat lite ute.
    Det är fortfarande tjocka drivor ute i trädgården, men nära huset har jag sett att snödroppar är på väg att visa sig.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  21. Gee I thought I had commented on this post Lillebeth! I must have visited but not up to commenting for I remember these beautiful lit primroses... like clouds on a sunny day! Stunning photography! So uplifting and cheery! Kramar Carol

    SvaraRadera