onsdag 17 mars 2010

Ännu fler nävor



För några år sedan beställde de allra nävatokigaste i vår Trädgårdsförening nävor från Danmark, från "Helenas Stauder". Det var spännande eftersom utbudet var rätt litet här hemma. Geranium clarkei Kashmír White och Kashmir Pink var några av de som numera bor i mina rabatter. Nu tror jag de finns att köpa lite varstans, men då var det mest blå nävor i några varianter.





Då längtade jag efter ett större utbud nu längtar jag efter livstecken i rabatterna.

Ha det så bra!

16 kommentarer:

  1. Härligt att du visar bilder på nävor. De är så himlans tacksamma. Och, vem längtar inte efter att snön ska försvinna? Om längtan kunde smälta snön så vore det snöfritt nu!

    SvaraRadera
  2. Kashmír White är en favorit, härliga nävabilder.

    SvaraRadera
  3. Det blir nog snöfritt i år också - fast man undrar ... Tänk, att vi ska få uppleva nävor igen!!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Jag gillar nävor ochså de är ju så blomvilliga.
    Dina är jättefina.

    Ha en riktigt fin dag
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  5. Kashmir white föll jag för i Nymans trädgård (som jag skrev om påå den insomnade motsträviga förra våren, tror jag). De stod som små lanternor mot mörkgröna fonder av vallmodjungel, om jag minns rätt.

    Tråkigt att höra att det fortfarande envisas, men det är väl som svenska vårar är dessvärre. Men en vacker dag spricker det ut, och då brukar det brisera rejält på bara några veckor. In te alltför långt dit, jag lovar.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hejsan! Vilken fin blogg. Du verkar gill rosor som inte jag är så bra på. Den där Iceberg känner jag igen. Nävor har jag dock några stycken. Jag älskar dem för deras självständighet och för att de gillar att sprida sig. Vackra är de ju också.

    SvaraRadera
  7. Vad fina nävor. Kanske jag skulle försöka få in lite flera sådana här. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  8. Härliga, trogna nävor!
    Håll ut nu, snart kommer värmen och våren!

    SvaraRadera
  9. Mmm, nävor är fantastiskt söta! Jag köpte en näva när vi flyttade hit (för 17 år sedan), men nog var alla nävor blå på den tiden.....Den är fin men sprider sig lite väl mycket.
    På senare år har jag köpt andra nävor och med rosa då förstås :-)Brunnäva köpte jag en förra året, får väl se om den klarat vintern.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Är det snö vi midsommer blir det en sen vår, heter det ju, fullt så illa får vi hoppas vi slipper ha det ;) Dina nävor förtrollar mig hela tiden, förstår du längtar, själv köpte jag boken Nävor nu, ska låta mig frestas lite..men här är det fortfarande inte så många att få köpt, dessvärre..

    SvaraRadera
  11. Jag längtar efter rabatterna som fortfarande ligger under djup snö. Nävor är bra, passar väl till allt, eller?

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Vad jag längtar efter dessa. Sist du visade så bestämde jag mig för att skaffa några till min trägård har inte så många.
    Skall titta i Ulla Hårdes bok också.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  13. Härliga nävor.Har man en stor trädgård finns det många att plantera. Har man en liten som jag får man 'anpassa sig' ;-)
    I vilket nr av tidingen? kunde man läsa om din trädgård? Hade gärna läst mer om den.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Älskar nävor. Tyvärr är inte kärleken besvarad. Vet inte om det beror på att jag satt dem för skuggigt eller för att mikroklimatet är för bistert. vilken näva år det på översta bilden? Den ser fin ut - hur ska man sköta den?

    SvaraRadera
  15. Näver är så snygga Skulle vilja ha massor//Britt

    SvaraRadera