söndag 28 mars 2010

Om ljus och tid



Hua, som vi säger här, hua...nu är det den tid då jag hela tiden tänker: fast egentligen är ju klockan bara...Och jag vet att jag inte är ensam om att uppriktigt tycka illa om detta manipulerande med tiden. Här bredvid under rubriken "Ljuset" har jag nogsamt följt ljusets tillökning. Varje dag har jag fört bok för att för en gång i livet förstå vad som tidsmässigt egentligen händer. Men nu:

Igår steg solen upp 5.31 och gick ner 18.44.
Idag gick den upp 6.27 och ner 19.27. Tro´t den som vill!

Larvigt? Att hålla på så här? Jag är inte riktigt säker på varför jag vartenda år blir lika upprörd. Men jag vet att jag inte tycker om att bli lurad, eller förd bakom ljuset, eller manipulerad (vem gillar det?), men mest av allt är det nog att jag blir lika lycklig över det ökande ljuset varje år och nu tas det liksom ifrån mig, det riktig ljuset alltså, det som säger att när solen står som högst har vi bestämt tillsammans att klockan är tolv. Och inget annat. Men nu har några, över våra huvuden, bestämt att det lönar sig att få oss att gå upp en timme tidigare. men ingen tror oss om att kunna göra det utan att bli lurade att tro att klockan är lika mycket som vanligt. Jag tror jag hade klarat av det här bättre om vi blivit uppmanade att börja jobba en timme tidigare från och med imorrn.

Så...nu är jag klar...ha en fortsatt bra söndag.

Härmed tar jag bort "Ljuset". Det funkar ju inte längre.

7 kommentarer:

  1. Har inte helt förstått vitsen jag heller, men sover gärna en timme längra på hösten. Vi var på fest i natt och kom hem kl 4.30, vad säger man om det. Rena tonåringsfasonerna.. Men om en vecka har vi vant oss.

    SvaraRadera
  2. Kloka ord. Får, med åren, allt svårare att acceptera tidjusteringen. Det är ju inte på riktigt... även om man ju vänjer sig på några veckor och oftast glömmer den "riktiga" klockan". Till ocn med uppskattar den extra ljustimmen. Men det är på något vis ändå en utandning när man ställer tillbaka till verklig tid på höstkanten.

    SvaraRadera
  3. Men tänk ändå vad skönt att vi endast har en tidszon i Sverige. Ryssland har 4, 5. Vilket jädrans bök!!! Men, förstås - i Stockholm kör pendeltågen som om de befann sig i olika tidszoner ..... /Ruben

    SvaraRadera
  4. Nä visst känns det faktiskt lite onödigt att laborera med tiden hit och dit så där, det har du helt rätt i:) Det som känns ännu konstigare är ju när man bara "kastar in" en till extra vecka ibland. Bara så där! Så att de blir 53 st på ett år istället. Skumt....
    Men, nu får man då ändå njuta av ljusare stunder och vår snart:) Vad klockan än är!:)

    SvaraRadera
  5. Godkväll Lilebeth!
    Jag har haft jobbehelg, så det här med den borttagna timmen kändes i morse när jag skulle upp, efter att ha slutat lördagspasset kl 22.
    Annars tyckte jag det var ändå rätt så positivt med den ljusa kvällen.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. PS! Tittade bakåt, och såg din bedårande minipensé - så söt!!!DS

    SvaraRadera
  7. Om någon sa till mig att börja jobba en timme tidigare skulle det inte funka, sån är jag. Gillar därför sommartiden förutom att första veckan är jobbig. Och till hösten är det tvärtom, så skönt att få timmen tillbaka, bästa dagen på hela året.
    Ha det gott!

    SvaraRadera