onsdag 24 mars 2010

Å, du lilla söta...



Den allra första minipenséen, Viola tricolor, slog ut häromdagen. Och jag blir alldeles lycklig. Så fin och i år så ljus, nästan vit - inte som snö;(, men som ett vitt litet sommarmoln;).
Varje sommar och höst tar jag egna frön från gamla plantor. Det gör att jag aldrig vet hur "barnen" kommer att se ut. De flesta bli blåaktiga, men då och då dyker det upp en lite annorlunda som årets förstfödda.



Hon doftar också, lite försiktigt, men tydligt av vår och honung. Välgörande och kompenserande för det utanför fönstren.

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Underbart vacker i den ljusa pastellfärgen, avundas dig som har blomning redan!
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Så vansinnigt ljuvlig! Och med doft? Vilket praktexemplar. Man suckar längtansfullt och förstår verkligen din lycka! Och nu ska det faktiskt bli varmare - RIKTIG vår i antågande, hoppas vi.

    SvaraRadera
  3. Riktigt söt. När sår du dina penséfröer?
    ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så söt den var! Jag tar också frön från mina penseér och det är alltid lika spännande att få se dom blomma sen! Men mina är så små ännu och det dröjer nog innan dom blommar! Men den som väntar på något gott.....
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dessa blommor som bara tittar på en och ler hur man än ser ut i håret....
    Precis som hunden... inga krav
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  6. Grattis till bebisen! :-) Men usch vad mycket snö det ser ut att vara fortfarande utanför fönstret.

    SvaraRadera
  7. Oj så fin den är! Den där skira färgen, det ljusa som smyger över till ljust lila, så vackert!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Så fin! Vår inomhus är också vår!

    SvaraRadera
  9. Such a sweet Viola. It's beautiful.

    SvaraRadera
  10. Söt liten bebbis!
    Jag köpte ett flak minisar på Plantagen i helgen. Sedan fick vi tre-fyracm nysnö under natten. Men idag står de där igen, som om inget hänt! Härligt!

    SvaraRadera
  11. Jammen skal jeg sanke frø av stemorsblomsten. Glemmer det....Vakkert er det i alle fall;D

    SvaraRadera
  12. Lillebeth, your Viola is charming and I love the image of summer clouds! Very sweet indeed and I hope she gives you many smiles! Lovely!! Kram Carol

    SvaraRadera
  13. Spännande att se vilka färger de frösådda penséerna får och den du visar är ju jättefin.
    Jag har ett 50-tal rosor i varierande storlek.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Vilken liten goding!
    Spännande att inte veta hur det ska bli...
    kram
    monika

    SvaraRadera
  15. Den är ju otroligt vacker! Kul att driva fram egna blommor. Inte bara billigt - är ju väldigt kul när varje blomma blir olik den andra.

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  16. Så ljuvlig den är! Det är nu man är som allra gladast åt blommor!/Anja

    SvaraRadera
  17. Så fin! Jag är lat och köper mina penséer om våren, men jag ser att det är alltid värt besväret! *ler*

    SvaraRadera
  18. Underbart vacker!! Så duktig du är!
    Ha det så bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  19. Heisann igjen!

    Da gjør du det samme som meg! Jeg har de heller ikke synlige, men samler dem i en mappe i arkivet!
    Da lager jeg et innlegg på bloggen min nå, så henter du den når det passer! ;:OD)

    SvaraRadera