fredag 12 mars 2010

Blommig fredag



En av mina rabattfavoriter är blodtoppen, Sanguisorba officinalis. Den blommar rikligt och länge, dessutom är färgen lite annorlunda vinrödsaktig och snygg till det mesta.



Som här tillsammans med färgväpplingen, Baptisia australis. Blodtoppen, som är en gammal medicinalväxt sägs vara inflammationshämmande och blodstillande. Och det är lätt att ta frön från den och enkelt få nya plantor.

En annan kombination jag gillar (himmel vad sommarsugen jag blev) är vita phlox och axveronican Veronica spicata:



Rätta mig om jag har fel för i trädgården råder en viss anarki bland veronikor. Och apropå trädgården så tack alla kära bloggare för allt stöd och all tröst runt min plockepinnpergola i förra inlägget. Och snart kan jag komma närmare den och bättre överblicka förödelsen för här smälter det ordentligt. I flera dagar har vi haft runt tio grader varmt och plusgrader på nätterna. Men nu, från i natt, lär visst kyligare tider stunda igen.

Ha det gott bland alla vårdrömmar och fler Blommiga fredagar finns hos Katarina

22 kommentarer:

  1. VA, vad fuskigt! Har du haft plusgrader på nätterna???!!! Det har minsann inte vi här i södern haft. Med det är väl så skönt att det smälter!
    Blodtopp har jag köpt frö på, men inte sått dom ännu. Jättefina. Axveronika gillar jag skarpt!
    Trevlig helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Härligt somriga bilder... Längtar efter barmark och värme nu, även om jag gillar vintern med.

    SvaraRadera
  3. Underbara färgkombinationer! Man blir sommarsugen!

    Ja, jag undrar också lite på vädret... Vi har plusdagar, men minusnätter. Det går långsamt framåt... Ha en go helg!

    SvaraRadera
  4. Blodtoppen är läcker, axveronica och vita flox (veronica från Gunilla och flox från Anne-Marie/Britt) har jag men inte tillsammans, tack för tipset.
    Trevlig helg, vädret ser lovande ut.

    SvaraRadera
  5. Blodtopp- den var ny för mig. Men vad är det du säger? Har ni tio plusgrader? Här är förvisso nästan all snö borta, men några tio plusgrader är det inte att tala om.... max 2-3-4 stycken...

    SvaraRadera
  6. 10 grader och plus på nätterna! Då har du varmare än i sydengland, no kidding! Äntligen, det har du verkligen förtjänat. Jag håller tummarna för att när det blir kallare igen, att det inte går ner under noll, så det kan fortsätta att vara vårfloder.

    Flaskborstarna påminner mig om några som här heter Persicaria Bistorta (ebgelsmännen talar gärna latin). Är det den? Jag har dock bara sett rosa här, dina vinrödare är finare. Och phlox och axveronica var ju urelegant!

    kram

    SvaraRadera
  7. The combination of white phlox and blue Veronica looks very pretty. Have a nice weekend!

    SvaraRadera
  8. Gillar också blodtopp men tyvärr har jag fel sort, mina toppar blir inte så där stora, däremot har den ett väldigt fint bladverk.
    Trevlig helg /Ruben

    SvaraRadera
  9. Både blodtoppen och axveronica kom in i min trädgård i fjol. Hoppas innerligt dom har överlevt, då ska bestämt veronican få ett vitt följe !

    SvaraRadera
  10. Blodtopp satte jag förra året men axveronica får komma iår.
    Hu vad det är farligt att blogg - förplånboken alltså.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  11. Blodtoppen var en ny bekantskap. Härliga sommarbilder. Trevlig helg. Anita

    SvaraRadera
  12. Snygga skulle vilja ha får skriva upp på vill ha listan//Britt

    SvaraRadera
  13. Beautiful combinations! We have a white Phlox paniculata that performs well even in our humid climate, and I put in a Veronica last year too, so now I need to put them together as they make a lovely pair. Baptisia australis is one of my favorites too, although I have to make special planting arrangements so that voles don't eat the roots. I like the Sanguisorba and will have to find out how it is in my climate. It's very interesting-looking and I love the color.

    SvaraRadera
  14. So lovely to see your summer flowers Lillebeth! I love the colors, textures and lushness! Soon your garden will awake again... but weeks to go for both of us! I do hope the damage is not bad from all that snow!! Enjoy the weekend! Kramar Carol

    SvaraRadera
  15. Underbart med alla dessa sommarblommor, och så skönt det låter med så många + grader. Här vid kusten är det mest dimma, men till helgen har dom ju lovat sol, så vi får se om det lättar.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Ännu en för mig ny bekantskap - Blodtoppen har jag aldrig odlat. Den ser trevlig ut. Skönt att höra att ditt snötäcke smälter undan.

    SvaraRadera
  17. Skönt att höra att det har börjat töa lite, men tråkigt att se att snön också har förstört. Så det blir extra jobb till våren.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  18. Så underbart inspirerande bilder!/Anja

    SvaraRadera
  19. Härligt med sommarbilder, och här kom solen fram efter ett idogert snöande, och jag kan nog flytta ut mina blomster på verandan ändå...
    Ha en fortsatt skön söndag!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  20. Så vacker kombination med blå veronika och vit Phlox Kan man bli annat än sommarsugen Vad fräck nätskulptur!!!

    Ingela I Skåne

    SvaraRadera
  21. Ännu en blodtopp- och axveronikafantast ansluter sig...Båda finns i vår medicinalavdelning. Och kombinationen mellan axveronika och vit flox är ju verkligen värd att ta efter. Om det går. För här hos mig har nog axveronikan blommat över för länge sen när det är dags för floxen. Veronikan frösår sig hej vilt, så man kanske kan ta någon späd årsplanta om våren och flytta till ett nytt ställe tillsammans med den vita floxen som faktiskt inte trivs så bra där den står. Hmmmm.....Trevliga saker att fundera på i marssolen.
    Ha en god söndag!

    SvaraRadera
  22. Tråkigt med din pergola. denna f........, men underbar snö.
    Blodtoppen är fin. Själv är jag väldigt förtjust i den vita hängande..
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera