fredag 19 mars 2010

Blommig fredag

Till somriga, barfotavarma byvägar där klövern växer i diket, dit längtar jag allra mest. Att få gå en morgonpromenad där och vidare in i skogen och fågelkvittret.



Det är den bild jag väljer som illustration till sommaren, om jag, som Katarina föreslår, bara fick välja en enda.

Jag har visat den förut, jag vet, men det är nog min allra somrigaste. Ha det gott i all sommarlängtan. Snart...

Fler Blommiga fredagar hos Katarina

PS Redan igår var dag och natt lika långa. Igår gick solen upp 6.00 och ner 18.00.
Borde inte vårdagjämningen infallit då? Varför säger min almanacka att det är imorgon dagen kan firas? Märkligt. Det kan väl inte vara lokalt, vårdagjämningen ska ju vara den dag och natt som är lika lång över hela klotet. Någon?

Nedan har Laila skrivit in svaret. TAck!

LEVE LJUSETS SEGER - i år igen! Och nu går vi om er där nere i söder.

32 kommentarer:

  1. Man kan riktigt känna doften av sommar!
    Vårdagjämningen: Det beror nog på att ljuset böjer sig!
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag följer dig gärna på din promenad:o)

    Hadet riktigt gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  4. (Det blev lite fel nyss, här kommer förhoppningsvis en korrekt text.)

    Din tidsiakttagelse gjorde mig nyfiken så jag slog upp "vårdagjämning" i Wikipedia. Där står det:

    "Vårdagjämningen inträffar när solskivans centrum passerar gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerar himmelsekvatorn. Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

    Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden. Se tidzoner. År 2010 inträffar vårdagjämningen den 20 mars kl 18.32 i Sverige. Den lokala tiden i t ex Nya Zeeland är då 21 mars kl 05.32.

    Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen./.../Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit."

    Jaha, nu vet man det.

    SvaraRadera
  5. Älskar dina bilder från omgivningen! Och "nu går vi om er där nere i söder" - rolig kommentar med glimten i ögat! (och dessutom alldeles sann)

    SvaraRadera
  6. Klöver, prästkragar, blåklint, timotej och björk är nog det somrigaste som finns i Sverige!?
    Vattnet skvalar överallt, så nu är det vår.
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  7. Det låter inte "helt fel" ;)! Mmmmm! Du frammanar stämningar som inga utlandsresor i världen kan slå!/Anja

    SvaraRadera
  8. Se det där är en väg att gå barfota på, inte i flipflops! Kram

    SvaraRadera
  9. Så lärde man sig något nytt idag. Tack för det. Ljuset är härligt - och jag unnar er mycket av det goda efter en lång och mörk vinter. Varje del av landet har sin charm tycker jag. Det finns inget bäst- bara olika.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  10. "Barfotavarma byvägar"- det låter något det! Vi får hoppas att det snart händer.

    SvaraRadera
  11. Åh, ja, det låter herligt! :) Her bruker våren regnet til å jage vekk snøen i dag. Snart kommer sommeren også :D God helg ønskes deg!

    SvaraRadera
  12. Ja, jag har också vilda blommor framför mig när jag tänker sommar. Prästkrage, klöver, blåklocka, åkervädd mm. Det är de blommor jag brukade plocka som barn, när jag gick och hämtade korna hemma hos farmor på gården... På barfotavarma stigar.

    Ha en go helg!

    SvaraRadera
  13. Härlig somrig grusväg med blomster efter dikesrenen!! Vårdagjämning, oj..vet inte riktigt, men visst är det underbart att ljuset kommit! Kram//Eva

    SvaraRadera
  14. I can just imagine walking along that road in the warmth of the sun and the clover in full bloom. So inviting.

    SvaraRadera
  15. Jag kan nästan föreställa mig kaninerna i Beatrice Potter skutta runt där runt dikeskanten mumsandes klöver.

    Tack för titten hos mig.

    SvaraRadera
  16. Jag kan riktigt höra hur det knastrar när du går på gruset. Till midsommar försöker jag få ihop en bukett från dikesrenen. Det är den vackraste buketten av alla.
    Ha en trevlig helg. Anita

    SvaraRadera
  17. Doften, den söta klöverdoften, kan man inte ta miste på. Det gäller att njuta av alla tillfällen. Även snösmältningen ;-)) även om jag vill att den går fort... väldigt fort!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  18. Din grusväg påminner mig om barndomen och många sommarminnen kommer upp för min inre syn. Som barn var jag mycket mera ute i naturen än nu, nu är jag fast i min trädgård.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Fin beskrivning på "barfotavägen" och underbara byvägar med de somrigaste blomstren som finns - en verklig sommardröm.
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  20. Jag håller med Ruben, jag känner doften och jag känner också den svala grusvägen mot mina fötter.

    KÖKSTRÄDGÅRDEN

    Hurra för ljuset!! Tyra

    SvaraRadera
  21. Åh.. så somrigt.. en grusväg kantad med sommarblommor.. ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  22. Det både låter ljuvligt och ser underbart ut! Vilken skillnad mot dagens slask-smutsiga vägar.
    Må gott!

    SvaraRadera
  23. Lite kul då, när jag tänker sommar så är det just känslan att få gå barfota, det är den största friheten jag vet :)

    SvaraRadera
  24. Cara Lillebeth,

    Passa pa att fira tva dagar i rad. Barfota pa svensk grusvag och vila pa kloverbadd. Du frestar! Och Nu far Ni dar uppe valuta for Er langtan. Det nordiska var-och sommarljuset kan vi har nere inte tavla om. Har ar helt klart ett annat ljus, andra farger... Buon fine settimana e bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  25. Ljuvligt, med grusväg kantad med blommor...det är sommar det!

    SvaraRadera
  26. Så fin bild! Vet du, när jag kommer in på din blogg och ser alla rosorna så känner jag faktiskt doften av dem, tro't eller ej.....ljuvligt!
    Trevlig helg
    Agneta

    SvaraRadera
  27. So lucky that we have pictures that show us what is to come - sometimes it is hard to believe in Summer when we are in the middle of winter!

    SvaraRadera
  28. Trevligt att det officiellt är vår nu!!
    Bra med lite information om vårdagjämning.
    Nej, jag har inte varit med i Gröna Rum.
    Jag lägger ut mina bilder på min blogg och på Flickr - men inget annat.
    Ha det bra.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  29. Godkväll Lillebeth!
    Mmm... Man kan nästan känna dofterna från gräset och blommorna och känna solstrålarna kittla i ansiktet...
    Men våren - den är ju på gång!
    I går regnade, och när jag körde bil, kände jag att nu blir det nog inte mer isiga, sliriga vägar på ett tag, och det kändes skönt!
    Ha en bra vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  30. I love your inviting country setting Dear Lillebeth! I too would long for that road to be open again with clover and other wildflowers flowing over onto it. To take a walk with you! Lovely! The equinox is as you say... the world over... equal day equal night... or so I think ... I will have to research more to answer your question... as to why it may be slightly different here or there by minutes only surely. Whatever... it brings Spring and my snow has all melted!! I heard and saw the woodcock last night! Enjoy! Kram Carol

    SvaraRadera
  31. Ja den blomman är vacker och betyder verkligen sommar! Åååh vad man längtar nu!

    SvaraRadera