lördag 28 februari 2009

Till alla Marior

Maria, det lär vara det vanligaste av alla flicknamn. Kanske det vanligast i världen av alla namn. Killar kan ju också;) I vår familj har vi det som generationsnamn. Den förstfödda flickan på kvinnosidan har det som andranamn. Hade gärna delat en underbar bild på knoppande Bergkörsbär, men sonen sover fortfarande. Så här ser det ut med mobilen:



Det ÄR faktiskt lite rosa längst ut på varje knopp. Forts förljer;)

Och så lite, börjar bli traditioner nu, skäll på" fredagsnöjet": Nej, nej, nej. Trevlig människor och vackra trädgårdar som jag inte hinner se tillräckligt av. Och så denna stress. Tacka vet jag det vi har här: Lands årliga visningar runt om i mitten av juli. Det är verkligen inte pretentiöst. "Uttagning" sker per rekommendation och sedan är det inte mer med det. Jag var med 2006. Kul! Mycket folk och vi serverade kaffe o hembakt. En vacker dag dessutom. Lite stress förstås, men inte det där flåset. Har någon av er varit med?
Sen har vi ju visningar varje sommar i vår Trädgårdsförening. Och visst, folk har en tendens att haussa upp det hela, men för det mesta går det bra. Min trädgård kommer att vara öppen 14 juli. Kommer ni?



Så här ser Bergkörsbäret ut så småningom. Då är det vår!

Ha en riktigt skön helg!

6 kommentarer:

  1. Väldigt fint foto på kvisten! Fin miljö! Och ja, vi brukar åka på "Öppna trädgårdar" i nordvästra Stockholm, men det är Studiefrämjandet som ordnar det, inte Land. Det brukar vara väldigt trevligt!! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild!
    Den ger mig verkligen vårkänslor.
    Bergkösbär är vackert!
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vad kul med ett familjenamn! Maken mormor heter Maria men kallas bara för Maja. Jag blev jätteförvånad när jag förstod att hon heter Maria "på riktigt".
    Öppen trädgård, nej, jag har aldrig varit med. Skulle nog inte vilja det heller. Men din trädgård måste väl ha gjort succé! Läste i nån tidning att Tina Ahlin skulle bli programledare för någon trädgårdssatsning i SVT i år. Ska bli spännande att se. /Anette

    SvaraRadera
  4. 14 juli bokat. Jag kommer! Precis rätt tid för att få se dina rosor i blom och allt annat fint i din trädgård. Till dess fortsätter jag att följa din blogg, varje dag dessutom, var kommer alla nya vanor ifrån? Hälsningar Inger

    SvaraRadera
  5. Åhh...tänk om det vore möjligt att få beundra dina rosor!! Så duktig du är, om du bjuder till öppen trädgård också !? Men det är klart, hade jag såå många ljuvliga arter gjorde jag detsamma. Häromkring förekommer inte den typen av trädgårdsvisning, men det vore oerhört trevligt att få dela med andra likasinnade.
    Vackert körsbär. Själv väntar jag på en ny Apel som jag planterade i somras, som har stora rosa blommor :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Jag kommer gärna . den dan ska man inte vara i sin egen trädgård, jag har tänkt åka runt lite...
    Vi har två trädgårdsföreningar i närheten av mig jag är naturligtvis med i båda, det är ju toppenkul att få gå på "tramp" hos varandra,
    Ha en bra vecka
    Elisabet

    SvaraRadera