tisdag 3 februari 2009

En märklig ros




Rosen är en Rosa moyesii "Margret Hilling". Hon är syster med "Nevada". Jag köpte Margret från Cedergrens -06. Varje år har samma fenomen uppträtt. Och inte nog med att den bär olika färg på kronbladen, den har också både rent vita Nevadalika rosor OCH rent rosa, som är Margrets egentliga färg.




Och jag har verkligen kollat: allt kommer ur samma stam. Inga konstiga rotskott eller så. Märkligt är det.
Det är en lika underbar ros som Nevadan, doftar lika sagolikt och blommar lika mycket och länge. Vid midsommartid börjar festen och varar framtill första riktiga frosten.

10 kommentarer:

  1. Den var annorlunda. Spännande när naturen gör lite som den vill.

    SvaraRadera
  2. Cara Lillebeth,

    Kul att Du hittat min blog! Kommer att titta in i Din tradgard ofta. Fint foto! Panzano i Chiantiomradet har en beromd slaktare vet jag nu. Googlade och fann bloggar om Panzano, men ingen specifik Panzanoblogg. I Lucca bloggar jag med Vale (Les Cotrions); i Pistoia med Ilva (Lucullan); i Chiusi med Amanda (A View..) Om Du har stort tradgardsintresse... forsok att hinna med La Gamberaia (mot Fiesole/Firenze) och, har ni bil o tid, La Foce (u Pienza). Du hittar La Foce pa en av mina bloggposter. Aterkom garna med fragor... Bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Ja va märkligt tvåfärgad ros,magnifikt!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att få nya bloggkompisar Lillebeth.
    Din ros är ju alldeles bedårande vacker!

    Min första tanke var när jag tittade in här att:-Ojdå! Är HON med MUREN!
    Har inte Gunnel Carlosson visat den i något av sina program i tv? Eller vad har jag fått det ifrån? Muren känner jag igen under alla omständigheter.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  5. Lite skämmigt på något märkligt sätt att du känner igen ruinen. Det är väl Jantelagen förstås. Men jo, men nej, det var i ett sommarnummer juli tror jag i AoT som min trädgård var med. Fånig jag är: Det var helkul att du kände igen mig!

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. "Ros-fest" det hoppas jag på också som köpte flera nya sorter ifjol och planerar ännu någon till kanske, men vi får se hur de övervintrar nu först :)
    Ljuvlig två-färgad ros, att det sen är ngt "fel" gör inget, för den är ändå den förnämsta.
    Ha det gott! /Bea
    PS kommer ihåg att du hade många rosvarianter, någon härdig du kan rekommendera?

    SvaraRadera
  8. Vilken lyxig ros, nästan som ett Kinder-ägg, tre sorter i en!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  9. Ja, muren (tänkte inte på den bilden först) nu kommer även jag ihåg tidningsartikeln. Vad säger du nu om Jantelagen. Äsch, lika bra att skippa den, eller hur. ;-) /Ruben

    SvaraRadera