måndag 9 februari 2009

Den vackraste vita



Vad kan vara en bättre ros idag än Iceberg eller som den tidigare hette (tror jag) Scneewitchen.
Den är en z4 men lite svår. Jag bäddar in den i en massa granris med löv innanför. Det är en Floribundaros, men jag klipper den nästan som en rabattros: alltså ganska hårt. Den blommar i oändlighet ända fram och ibland efter frosten. Och doften, frisk, stark och ren, ren som rosens vita färg. Och bladverket - så mörkgrönt, blankt och elegant. Och hittills väldigt frisk. No bugs! Vill säga igen: jag är absolut ingen rosexpert, jag bara älskar dem. För den som vill ha expertråd finns Rosensällskapet En annan sida som är bra för sortval o goda råd är AoTs rossidor

Och idag, idag värmer solen en liten aning. Om jag blundar och flyttar mig kan jag känna skillnad mellan skugga och sol. Det lenar, det ger hopp. Här kommer en annan vit "växt"; Häng- o klängsnö:



God måndag!

10 kommentarer:

  1. Gott om snö hos er ser jag! :-) Iceberg-ros har jag en (eller möjligtvis två), och visst är de fina...

    SvaraRadera
  2. Schneewittchen har jag också en, heter den kanske Iceberg alltså. Fast jag köpte den i somras och det stod Schneewittchen på lappen.
    Hur som helst så är det jättefint med vita rosor. Nästan lika fint som med rosa :-)
    Snön är ju också vit och grann! Här verkar det bli kvar ett tag trots allt och fylls nog på i veckan. Suck!

    SvaraRadera
  3. Vad är kvinnofiguren gjord av som står i din trädgård?

    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vad än du säger om snön, så är dina bilder väldigt vackra! Här snöar det bara för att nästa dag slaska, ingen vacker snö precis.
    Angående TV-programmet så var jag beredd denna gång. Trots det, tyckte jag det var, om möjligt, ännu sämre. Producenternas tappra försök att dramatisera är ju pinsamt dåliga. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Den där "Häng- och klängsnön" är väääldigt vacker. Tyvärr inte härdig senare på säsongen ;))! Tur för dig som har annat vitt i trädgården som tar över..;)!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  6. Vilken fin blogg du har!
    hit kommer jag gärna igen.
    Tror inte jag varit här förut.
    Skall titta runt.
    Skicka gärna lite snö till mig.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Hej
    härligt att du fick solen, här har den inte varit...
    älskar bilderna av snön... men jag ska ju inte pulsa runt i den hela vintern.. Iceberg verkar vara en vacker ros,snyggt vita blommor och mörka blad. Ha det gott och god natt
    Monika

    SvaraRadera
  8. Tack snälla du för den fina kommentaren och du är välkommen tillbaka.
    Jag fixar en länk till men håll ut det är långt mellan gångerna jag fixar med sådant.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Länk till dig menar jag förstås.
    Det är rackans lätt att slinta.
    annika

    SvaraRadera
  10. Tack, kära bloggare! Kommentarerna gör mig så glad! Och Gunilla har fått svar på sin sida: Kycklingnät.

    SvaraRadera