fredag 27 februari 2009

Blommig fredag



För mig är det i första hand färg och i andra hand form som gäller. Det har jag märkt. Jag reagerar direkt när färgen ovan dyker upp. Sedan ser jag vilken sorts blomma det är och vilken form den har. Petunian bär min favoritfärg. Därför finns den alltid med, år efter år, i olika arrangemang. Den är en fantastisk överlevare, tål vatten rätt bra, torka sämre då den kan få bladmögel. Den övervintrar sedan många år i min källare och vid den här tiden får den komma upp och in. Då tar jag sticklingar (också i augusti) som sedan blir fina plantor till amplar och annat. Enda nackdelen är väl allt plockande av vissna blommor. Å andra sidan tål den ner mot -6. Det har hänt att den funnits på verandan ända framtill Lucia.
Den enkla trumpetformen är också fin. Köpte en Klematis "Betty Corning" förra året på Zetas. Min dotter sa: Klart du gillar den. Varför, undrade jag. Den ser ju precis ut som dina petunior.

Ha en riktigt skön fredag så kan vi recensera "Engelska trädgårdar" i morrn;)

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

10 kommentarer:

  1. Färgen är precis som den ska vara! :-) Men övervintrar du petunior..? Det har jag aldrig provat.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Det låter härligt att ha hittat en riktig blomvän, som är med vart år!
    Och visst är det så att vissa färger går rakt in i hjärtat!

    Hade en konstig dröm i natt.
    Att min granne gick in till min trädgård och typ hamlade alla mina gamla äppleträd så det bara blev en stammen kvar. Alla knotiga vackra grenar sågade han av. han förstod inte att jag blev mållös av hans ingrepp, han ville bara hjälpa mig så vi fick mer frukt... Men träden var ju förstörda.

    Tack för din fina kommentar om mina bilder!
    Du får gärna nämna mig ...

    Jag vill gärna nämna ditt fina växthus som är inspiration till det som jag ska försöka bygga i vår!
    Ha en bra dag i solen
    Monika
    oj det blev långt...

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att ha favoriter. Vacker färg tycker jag också.
    Jo jag skall allt titta på TV i kväll. Trädgårdsprogram visas ju inte särskilt ofta.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Jag brukar ju alltid slänga mina petunior på hösten. Menar du att de går att övervintra, och sedan ta sticklingar, eller gör du det på andra hållet?

    Visst är det underbart med bloggvärlden - man lär sig nya saker hela tiden! =)

    SvaraRadera
  5. Och nu förstår jag varför du blev så förtjust i min primula - för visst är det samma färg...
    (Den är förresten köpt i en blomsterhandel, så den går säkert att få tag på.)
    Önskar dig en riktigt skön helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Fastnar också för färgen på blommorna först. Jag har ju sått så mycket petunior de senaste åren, men i år hade jag bestämt mig för att inte ha några. För oj, vilket plockande det är och så kladdig man blir. Går väl an om man har en eller två, men jag hade massor. Fast visst är dom fina och blommar tacksamt!
    Engelska trädgårdar såg jag nyss. Det roligaste i dag var att en trädgård var i Bexhill och dit ska min son åka i sommar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Lovely petunias. Their lilac pink color is wonderful.

    SvaraRadera
  8. Så vacker Petunia, precis den hade jag i blomsterbåten ifjol också. När du berättar om att övervintra den, kommer jag faktiskt ihåg en äldre dam som brukar övervintra och ta sticklingar - det hade jag glömt, eller kanske förträngt ;)
    Det blir visst några Petunior igen i år för mig, men andra färger.
    Behöver du hjälp med att "hämta" awarden? Skicka mail i såfall!
    Ha ett trevligt veckoslut! / Bea

    SvaraRadera
  9. Jo, jo, jag sparar min Petunia i källaren. År efter år. En moderplanta. Den står lite ljust och svalt o får vatten 1g/vecka. Vid den här tiden tar jag upp den och klipper sticklingar (det gör jag i aug också för säkerhets skull. De står också i källaren)Den jag har nu är nog fem år. Jag vet inte om alla sorter går att spara, men den här är trogen.

    SvaraRadera