tisdag 24 februari 2009

En speciell dag



Det är min äldste sons 34-årsdag. Min yngste fyllde 18 i söndags och mitt barnbarn 2 år förra veckan. Den som ser samband upptäcker att det är nästan exakt 16 år mellan de tre stora tilldragelserna. Visst är det lustigt och det helt utan planering - förstås. Må de leva alla tre!
Och så är det ju semmeldag, den första riktiga så snart ska här bakas semlor (fast Sjukdomen ger sig inte den är f* så jobbig) Och så är det bara några dagar till vårt sportlov och 24 dagar till vårdagjämningen. Så, så farligt är det inte säger jag till mig själv, när himlen är lika grå och tung som vanligt. Inte för att jag orkar vara ute, jo, jag ska allt stappla iväg och handla lite grädde.

Rosbilden är en Rosa Helena, men en, av min rosmentor, frösådd sådan. Frösår man kan resultatet bli lite udda. Och den blev rosa i kronbladen, i mitt tycke sköön, och doften är lika underbar som alltid. Rosen döptes till Rosa helena Mme Åström. Bara så ni vet. Och Madame har lärt mig det jag vet om rosor. Och vad jag än frågar så finns det ett svar. Hon kan allt!
Ha nu en skön semmeldag!

10 kommentarer:

  1. Tyckte med om den rosen! Fint med det rosa.
    Semlor har vi ätit länge, det är så gott så vi fuskar.
    Men är du många idag, så kanske sjukdomen ger sig! Ha en bra dag. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hej
    sa visst är det lustigt med synkronisering(heter det så?) Fylle dom inte är i februari alla killarna oxå?
    Semlor är gott men i små mängder...
    hoppas du kryar på dig.
    Har du frösått den fina rosen?
    Jag funderar på om det är bäst med rotäkta rosor eller inte...
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  3. fyller dom inte år

    ska det ju stå...

    SvaraRadera
  4. Vackert Lillebeth och ha en riktigt fin semmeldag!

    Krya på dej också så du kan ljuta av allt det fina omkring dej.

    xoxo Tyra

    SvaraRadera
  5. Trist med sjukdom, men hoppas det ordnar sig innan sportlovet. Vacker ros med den gula mitten. Men..är den frösådd, häftigt och lite spännande att se vilken färg det blir på blomman!! Nu har jag scrollat upp o ner i din rosbildsida och du har enormt många vackra godingar.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Helt underbar färg! Den borde du sticklingföröka för att få plantor som blir identiska med moderplantan.(Jag är gärna en spekulant till sådan planta eller stickling!)

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Anette: Och så orkade jag inte ens en hel:((
    Monika: Jo, alla i februari. Rotäkta, som väl anses bäst (och dyrast) brukar växa lite långsammare i alla fall här. Och frösår man (min rosmentor gör det), då blir det ju liksom så.
    Bea: Väl bekomme!
    Anja: Tanken är just den och var den. Jag skulle ha gjort det redan i höstas. Återkommer.

    SvaraRadera
  8. Så kul att hitta en till trädgårdsintresserad tjej här i Hälsingland, som oxå älskar rosor.
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Trist och känna sig dålig.
    Vilken ros! Finare än orginal om man nu kan säga så. Den hade passat bra även hos mig.
    Ha det gott och krya på dig
    Annika

    SvaraRadera
  10. Hej


    Hoppas att du har blivit friskare

    Jag har en liten uppmuntran till dig på min blogg

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera