torsdag 12 februari 2009

Frösådd

Äntligen kom fröerna från Konnässörsklubben. Så igår kunde jag så årets perenner som följer nedan i en total oordning. Ibland fattar jag inget alls. Varför lägger sig inte bilderna som jag vill? I alla fall från vänster radvis;) Tovsippa, Anemone Sylvestris, Rosenbockrot, Pimpinella rhodanta (den har jag försökt så i flera år o aldrig lyckats med. Nu ett sista försök), Lychnis gracillima, Daggranunkel, Ranunculus amlexicaulis (?), Purpursporre Linaria purpurea, Lathyrus vernus, Vårärt (fast vit) , Drakmynta Physostegia Lamiaceae (vit, fast nu ångrar jag mig, den på bilden är ju jättefin), Björkklocka, Campanula betulifolia och sist Lavatera cashmeriana, Indisk malva.




























Ja, ja, som sagt något förvirrat, men sådda är de i alla fall. Och ut ska de om några dagar när fröna fått dra i sig lite vatten. Sedan står de under snön tills jag inte kan vänta längre. då får de gro i växthuset. Och tänk om allt lyckas! Jag vet (numera) att Tovsippan skulle ha såtts direkt i somras precis som många andra sippor, men jag hoppas ändå. Tovsippan får stå inne och låtsas sommar o höst några veckor för att sedan bo ute. Tovsippa, Daggranunkel o den indiska malvan är från eget frö. Och är det någon som vet hur jag ska göra med Rosenbockroten? Den vill helt enkelt inte gro. För övrigt växer minipenseerna fint och Lisorna kommer i sina lådor liksom Regnbågslobelian. Det är verkligen en tröst och att räcka finger åt vinter: att så är att tro.
Ha en skön torsdag!

4 kommentarer:

  1. Fina blommor hoppas att det växer bra.

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Fin samling frön! Jag har sått Linaria. Den gror ibland utan köldbehandling, så du kan börja med att ha den inne, om den inte grott efter ca 10 dagar kan du flytta ut den i en månad och sedan ta in den, sedan dröjer det ungefär 10 dagar innan den gror.
    Drakmynta har jag också sått, men har inga anteckningar kvar. Men jag kan säga, att den är väldigt fin som vit också!!! Och sålunda lätt att kombinera med andra växter. /Ruben

    SvaraRadera
  3. "Sålunda" - var får jag alla konstiga ord ifrån??? ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Ruben: Sålunda är ett väldigt fint ord, speciellt i det här sammanhanget;)

    SvaraRadera