tisdag 10 februari 2009

Älskansvärd



Aimable Ami, en Gallica-ros som inte vuxit så mycket (mest, tror jag, beroende på rådjurens förkärlek för rosor hos mig). Men hon blommor otroligt mycket, inte så länge, men ljuvligt. Doftar, är frisk, vackra blad, vacker form, men som sagt (ännu) inte så stor. Tycker egentligen mer om de enkla rosorna, men den här är spännande med alla sina tätt packade kronblad. Jättevacker att ta in, betrakta och vandra vilse bland rosbladsvarven.

Men livet är kontraster. så här såg min promenad ut igår:



Det är broarnas by, där jag bor



Och nästan hemma:



Det är en verklig tröst att bo nära öppet vatten. Mobilkameran vill inte riktigt få korn på Strömstaren. Men den lever här tillsammans med sjöfåglar av olika slag. Och vattnet, eftersom det strömmar, fryser aldrig till.
Ha en skön tisdag!

10 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska vinterbilder, det ger en längtan till våren. Idag har vi strålande vinterväder - 11.

    Rosen är ju för fin.

    Ha en fortsatt bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Tack, Gunilla. Önskar mig dock en riktig kamera, även om min mobil är rätt okej.

    SvaraRadera
  3. Ja, somliga rosor gör verkligen skäl för sina namn! Vackert med all snö, även om man nu vill ha vår.

    SvaraRadera
  4. Cara Lillebeth,

    Vackra nordsvenska vinterdag. Rofyllt, betagande. Underbara bilder. Jag har ocksa en mkt enkel kamera med sex ar pa nacken. Vill inte latsas om close-ups. Men jag tanker inte skaffa nagon ny, forran jag kanner mig sakrare "pa hand". Hoppas Du far fortsatt fint vintervader. Har regnar det (igen!). Bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det där var ju vackra bilder på din hembygd! Fint med vattnet och alla broar. Snön med förstås:-)
    Rosen var lika ljuvlig som de andra du visar!

    SvaraRadera
  6. Åh, vad vackert det är hos dig! Jag blir jätteavundsjuk. Vill också ha lite snö och vinter och gärna lite skidåkning.
    Åsa L

    SvaraRadera
  7. André: som jag minns var det namnetjag fastnade för innan jag såg rosen.
    Ingrid: Regn i Umbrien, snö i Hälsingland. Men dina bilder visar ingen dålig kamera.
    Anette:Jo, det är fint, men väldigt kallt!
    Åsa: Kom, kom o hämta lite o åk lite skidor!

    SvaraRadera
  8. Den vita Iceberg blev min absoluta favorit just nu, fräsch och vacker form.
    Härliga vinterbilder, speciellt den understa och därtill, snö i träden, sol och blånande skuggor i snön - riktig vinteridyll!
    trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  9. Mycket vackra miljöbilder.
    Rosen ser också fin ut. Hoppas att du hittar på någon fiffig lösning så att rådjuren inte kalasar alltför mycket på dina rosor.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  10. hej
    snö och sol! Aimable Ami är en vacker ros att se på !
    Monika

    SvaraRadera