tisdag 17 februari 2009

Från grått till vitt



Hemma! Det riktigt lyser i ögonen av det vita. Och Stockholm är skönt, men grått, kallt och blåsigt. Minus fem där känns som minus 15 här. Det hade jag glömt. Fast jag är född och uppvuxen på plats. Liksom mina förfäder. Hittade en fantastisk bild i en gammal fotolåda:



Det är min mormor (th) med syskon o mormorsmor o far i sin kolonistuga i Eriksdalslunden någon gång runt 1910. Alltså ungefär när området kom till. (Ursäkta den suddiga återgivningen, det går inte att få det bättre med mobilen) Platsen var tänkt för mindre bemedlade och lottades ut (därav kolonilott kan man tänka).
"Den första annonsen om möjligheten att få jordlotter gav ett stort gensvar och vid dagen för utlottningen av kolonierna var det mer än fullt i tobaksladan, där man hade hyrt in sig. Ladan var så full att det satt folk ända uppe på takbjälkarna. Hur många lotter som delades ut vid detta första möte är okänt, men år 1909 hade området 241 lotter. Idag är antalet lotter 143 stycken." Klippt från koloniområdets hemsida.
Anna Lindhagen o Anna Åbergsson var eldsjälarna bakom tillkomsten.
Undrar om min mormors far satt där uppe under taket?
Har varit i kontakt med Koloniföreningen för att se om det går att få veta vilken lott som var deras. Ännu har jag inte fått något svar. Men det skulle vara spännande att få veta...att få gå där...
I bildens mitt finns en "häxkula" eller vad de kallas. Och det var extra för mig. Har länge velat ha en sån. Så nu kanske det blir en till minne...

För övrigt är det bara så underbart att vara farmor och det till en nybliven 2-åring.

Ha det gott!

6 kommentarer:

  1. Hej
    Stockholm är verkligen grått och rått, var där förra veckan... Så spännande historia om lotten. hoppas du får svar. Häxkula är det en såndär kula i metall som man ser världen upp o ner i? Kul med barnbarn min lilla Otis blev två på nyårsdagen. Han har precis börjat sova över!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig historia.
    Visst blir det fint när det kommer lite extra mycket snö. Här är det kallt så det ligger kvar lite ännu.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Ett sådant fint foto du har hittat! Vad glada de måste ha varit över sin kolonilott. Tycker absolut du ska skaffa dig en silverkula. De räknas absolut inte till kitsch. /Ruben

    SvaraRadera
  4. Cara Lillebeth,
    Min dagliga promenad gick genom Eriksdalslunden under mina manga Stockholmsar. Ditt lilla reportage vackte minnen... Lotterna ar fortfarande eftertraktade - men kostar "un sacco di soldi". Maste vara underbart m kalkutflykt i nordsvenst snolandskap - med en tvaaring dessutom. Bacione, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Vilken vinterbild - den påminner oerhört om den jag har :)
    Trevlig bild på dina förfäder på kolonilotten och vilken lycka de säkert upplevde över att äga en "kolonilott". Visst skall du ha en "silverkula", den blir ju perfekt bland alla din vackra rosor!!
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  6. Bea o Ruben: Tack! Silverkula heter det ju. Och det låter bättre. Då blir det (nog) en sån.
    Ingrid: Då har vi gått samma promenad. Jag gick i Eriksdalsskolan i klass 3-5.
    Monika: Sova över är bäst!
    Annika: Fint, men kallt.

    SvaraRadera