onsdag 2 september 2009

Värme o drömmar



Igår satt jag under äppelträdet och njöt av värmen som blåste upp från söder. Det har förresten varit underbara dagar många i rad, men snart är det slut. Så är det och så måste det vara. Om jag inte bodde i Rom förstås. Då satt jag på min takterass, la mia terrazza,


och skrev insiktsfulla frilansartiklar (Idag om svininfluensan med rubriken "Var inte rädd" "Non ha paura!" för dödligheten är något lägre för den nya influensan än för de gamla, trots allt som skrivs. Så det skulle jag berätta om idag - på italienska - om jag bara kunde) Eller så skrev jag på uppföljaren till min sensationella roman under parasollet, nell ´ombra - i skuggan. Eller så har jag just öppnat en liten butik vid Campo dei Fiori med svenska saker, Roba Svedese och det går så där lagom bra att jag har tid över att strosa runt och bara njuta. Vilket jag faktiskt gör i trädgården fortfarande. Och kanske är det för att mycket är rätt sent i år som det är så njutbart. Det blommar fortfarande både bland rosor och i rabatter - och doftar. Och då finns inget som "slår" den underbara doftliljan:



Med hopp om många sköna dagar var vi än befinner oss: Bone cosa Lei, ha det så bra!



Bacione!

8 kommentarer:

  1. Härligt med trädgården som kuliss för fantasierna om ett annat liv... vi håller tummarna för varma italienska vindar denna höst (eller om det fortfarande är sensommar, hm).

    SvaraRadera
  2. Annars kunde du ju äta lunch med mig på någon mysig restaurang........om jag också bodde där förstås:-) Jag kan förresten jobba i din affär så får du lite mer tid att skriva ;-) /Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Your garden is so green and beutiful - a good place to sit and dream!

    SvaraRadera
  4. Skönt att få drömma och fantisera fritt en stund. Doftliljan är så vacker.

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg! /Ciao! Anja

    SvaraRadera
  6. Ciao! En sådan där fin balkong kan du ju få i Sverige också - bara du glasar in den ordentligt!! ;-) Sedan sätter du bara på lite italienska 70-talsschlager från San Remo-festivalen. Sedan är det bara att blunda och njuta!! Din Temynta får mig att tänka på en jaktfalk, verkligen originell! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera