måndag 21 september 2009

Valnötens farväl





Så knäpper Valnöten av sina blad. Jag kan höra varje enskilt löv lossna från grenarna. Och det går fort. I morrn finns nog inte många löv kvar. Under själva akten lyser den som en extra sol.
Valnöten är först ut. Egentligen ett konstigt sätt, sett så här utifrån, att göra sig av med det som tycks skydda. (ja, ja, ja jag vet hur och varför!) Jag klär i stället på mig extra fast jag vet att man ska "frysa in hösten och svettas in våren". Så det är väl "frysa in" de gör. Faktiskt. Träden alltså. Så olika är vi trädet och jag. Och så långt det är kvar till de nya bladen fast jag kan se knopparna. Lite tröst är allt det goda. Här just bara äpplen och tomater på verandan.




De sorter jag gillar bäst: Gardeners delight och den gulsöta Sungold.



Ha det gott en måndag som den här.

Och tack för hjälpen igår, kära bloggare!

16 kommentarer:

  1. Jag är verkligen "avundsjuk" på ditt valnötsträd!
    Hade jag en dubbelt så stor trädgård mot vad jag har så skulle jag ha många fler träd! Valnöt och mullbär och....;))!/Anja

    SvaraRadera
  2. Skall ut och kolla min valnöt står lite bakom allt annat så jag har inte sett om den fått gula blad ännu här.
    Jag tänk som du så vi klär på oss och träden klär av sig. MB

    SvaraRadera
  3. Så vackert valnötsträdet är. Fint också när det avlövas och bladen får den extra gulgröna färgen. Ser att du också njuter av egna tomater. Visst är det ljuvligt och så gott!
    Roligt att du vill följa min blogg!Din sida är också så mysig att gå in på och strosa runt i.
    Hoppas du får en go och härlig vecka nu!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Så vackert träd med flikiga blad och jag älskar denna färgprakt på hösten, men själva tanken på att det blir mörkt och kallt ute, är lite vemodigt.
    Mums..vilken uppdukning av höstskörden!
    Ha en findag! /Bea

    SvaraRadera
  5. Sorgligt när träden tackar för sig... men det var ju en sorti med stil, det kommer man inte ifrån!

    SvaraRadera
  6. Det var minsann ingen dålig tomatskörd! Kul, att alla verkar ha sina speciella favoriter bland dessa frukter! Trevlig måndag själv, här är det grått. /Ruben

    SvaraRadera
  7. Vilket fantastiskt träd. Jag skulle vara överlycklig om jag hade ett sådant.
    Hösten är ju en fantastisk tid om den inte regnar bort.
    Dina tomater ser verkligen goda ut.
    Vi har sol och 12 grader.
    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  8. När jag såg rubriken blev jag alldeles förskräckt först (tycker mig minnas ett tidigare inlägg där du undrade hur Valnöten skulle klara klimatet etc), men som tur var det "bara" höst-avtackningen! Den står som en fyrbåk! Vackert.

    SvaraRadera
  9. Det låter så spännande med valnötsträd i trädgården, blev det någon nötter?

    SvaraRadera
  10. Vilket vackert träd valnöten är. Tyvärr har jag ingen plats för ett sådan men skulle gärna vilja ha ett. Egna valnötter mmm får palla av grannen stället.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Så praktfullt ditt valnötsträd är, och i den grön-gula färgskiftningen helt underbart. Hösten är fin... Apropå dina rosbekymmer är det inte lätt att säga vilka skadedjur du råkat ut för, finns många att välja på. Och den här årstiden är rosornas bladverk ofta fula. Den första känner jag inte alls igen, tycker det är ovanligt att angrepp kommer så sent. Den andra kanske kan vara någon typ av brist, vad vet jag. Men som de andra har sagt, ta bort allt angripet. Tidigt på säsongen sprutar jag med pyretrum mot rosenstrit och det hjälper. Nu för jag en ojämn kamp mot rosrost på några albor, och det är värst av allt, tycker jag.

    SvaraRadera
  12. Hallå Lillebeth, vad fin form den har och vad välväxt den är ditt kära valnötsträd.

    Längtar efter ett eget sådant. Planen är att ha en rund stenläggning under trädet, den har ju så tacksam krona.

    Ha det bra

    Marit

    SvaraRadera
  13. Det är sååå vackert. Jag har ett som är 2 dm stort - en nöt som grott i kryddlandet på Norrviken och som jag "räddade" när vi rensade ogräs. Jag hoppas det överlever vintern, för jag tycker det är ett underbart träd. Och lite speciellt...

    SvaraRadera
  14. Vilket otroligt vackert valnötsträd!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  15. Belleza total.

    LOVE THIS BLOG !!

    From Argentina.

    SvaraRadera
  16. Love your poetical writing... if the translation is correct at all... so true ... how when we must don more layers the trees drop their coats of multi colors... where other animals build cozy dens and thicken their coats. Trees seem to be the most evolved and self reliant... at the same time being vulnerable. Lovely yellow leaves on your walnut. Hmm... my favorite Sungold... I eat them like candy. Your photos capture the season perfectly.

    SvaraRadera