onsdag 23 september 2009

Hösttröst



Fortfarande blommar många nävor och det rikligt dessutom.
G. sanguineum, "Tiny Monster" är underbar. Brer ut sig, hänger och klänger i allt runtomkring.
Det är alltså en blodnäva men bildar inte en tuva utan sträcker ut sig bland grannarna.





Tycker nog att skuggbilden är den som gör färgen mest rättvisa. Det lilla monstret blommar hela långa sommaren.

En annan senblommare är G. wlassovianum. Den kommer från Sibirien, Mongoliet och Kina. Vårbladen är alldeles röda för att sedan övergå i mörkgrönt.



Den brer också ut sig, men kan säkerligen stödjas bättre än vad jag gör och därmed växa mer på höjden. Bladverket blir vackert höstfärgat vid den här tiden.

Många fler blommar. Jag återkommer.

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Tack söta du för dina varma och omsorgsfulla rader hos mig igår.De värmde gott!:-)
    Idag känner jag mig något piggare, skönt.
    Såå härligt med allt som blomstrar hos dig! Jag njuter! Håller med om att nävan nog bäst kommer till sin rätt i skuggan, i allafall när man skall fota dem. Det är alltid svårt att få rättvisande färg med blå blommor på bild tycker jag, men denna ser jättefin ut.Den nedersta blomman är också så vacker med sina mörkare blå strimmor och det rosa i mitten.Ser vackert ut mot det röda i bilden.Höstblad är också så vackra. Här nere är det inte så mycket kvar av blomsterfägring, så jag får tassa in till dig och njuta av dina fina som fortfarande blommar.
    Ha en riktigt bra dag!
    /Kram Karin

    SvaraRadera
  2. I agree with you Lillebeth that the color does appear the loveliest, when in the shadow of the bright sun. Your first and last photos are especially lovely. I wish I could grow Geraniums here but the real 'monster' bishops weed will not allow it! I think our chairs are quiet similar! Maybe someday in the future we my compare their comfort. Hope you are enjoying the day. Carol

    SvaraRadera
  3. Du har så många härliga plantor !! Två fina nävor det här också, skulle gärna ha gått trädgårdsrundan hos dig någon gång :)

    SvaraRadera
  4. My Geraniums look best with some shade, too, especially our native G. maculatum with its delicate coloring. Your Geraniums are beautiful. I love the quality of color and light in your first photo -- it's wonderful -- and the color of G. wlassovianum. Such a lovely violet-blue.

    SvaraRadera
  5. Jo nävor är fina. De som blommar i lila färger är så läckra till höstfärgerna i gult och rött.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Härliga nävor du visar på dina vackra bilder. Nävor är verkligen perenner som vinner i längden.

    SvaraRadera
  7. Färggrannt = Sådan livsgivare!

    SvaraRadera
  8. Utan nävor klarar man sig inte! Jag har ganska många i min trädgård, en hel del som jag inte vet namnet på, men vad gör det? Vackra är de ju ändå!
    När jag ska hjälpa folk i butiken med växtval hamnar vi alltid vid nävorna. Marktäckare, lång blomning, perfekt vid rosornas fötter, fina höstfärger, lättskötta - jag har en lång lista på argument för och nästan inga mot....

    SvaraRadera
  9. Oj så många nävor du har, den ena finare än den andra. Spännande med den som först har röda blad och sen gröna. I natt var det kallt, men ingen frost hos mig ännu.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag har alldeles för lite med nävor.
    Tänker på dig nästan varje dag, för här blommar malvorna för fullt. Du hade ju också gott om malvor och du kanske kan hjälpa mig med namn sedan lite längre fram. Fotatde en malva hos enperson i somras som inte visste. Men det där hörs vi om lite senare om det är ok?
    Annika

    SvaraRadera