fredag 11 september 2009

Blommig fredag



Betty Corning heter hon. Och jag trodde hon hade försvunnit i vinter, min förra året inköpta klematis. Satte istället luktärter och lät dem växa på hennes plats. I högsommarvärmen plockade jag sedan de väldoftande och fann till min glädje att mitt bland alla luktärter växte hon, Betty Corning, i alla fall. Hon är fin med sina ljust lila, lavendelblå klockor. Och det sas att hon skulle dofta, men det gör hon inte. Vacker är hon likafullt och välkommen tillbaka.

Ha en riktigt skön sensommarhelg!

Fler Blommiga fredagar hos Katarina

PS Min röda alpklematis (som jag glömt namnet på) blommar om!!!

23 kommentarer:

  1. Jamen visst blir man glad när man återfinner växter man trodde försvunnit? Viken busig liten dam som leker kurragömma!! Ovanligt vacker är hon också på den fina bilden - hm, ja, nog väcker allt Betty lite habegär hos oss också (ujuj, listan blir så låååååång).

    SvaraRadera
  2. Vilken skönhet och vilken vacker bild. Clematis har en förmåga att dyka upp igen när man tror att de lämnat jordelivet. Hade själv en clematis som plötsligt ville vara med igen nu på sensommaren.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Lillebeth what a lovely bloom and how sweet for her to return... clematis seem to have a great will to survive. Your photo is fantastic... so unusual... it makes me think some other worldly force is entering your garden or just departing... which would not surprise me, since I sense so much enchantment there in your world. The light coming through the petals is simply stunning. Great perspective! Enjoy the weekend! Carol

    SvaraRadera
  4. Den var superfin! (Bilden också). Ha en god helg!

    SvaraRadera
  5. Vacker klematis! Det är stiliga blommor det! Man tröttnar aldrig på dem. Kul att din tittade fram igen.Busig liten blomma :-))
    Ha en trevlig helg!
    /Karin

    SvaraRadera
  6. Vilken 'lysande' bild du visar! Vackert!
    Visst blir man glad när man upptäcker att det man trodde var dött ändå finns där.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Vad corny, först försvinna - och sedan komma tillbaka. Leker hon kurragömma med dig? /Ruben

    SvaraRadera
  8. What a beautiful photograph! The petals look so gossamer and lovely.

    SvaraRadera
  9. Lillebeth, vilket sammanträffande! Våra klematisar som först försvann och sedan bestämde sig för att återvända...Vilken tur vi har! Din Betty ser bedårande ut.
    Trevlig blommig fredag!
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Det är inte så ovanligt att klematisar är lite kinkiga i början. Jag har haft en klematis som visade sig först efter två år! Men! Vilken växtkraft sedan då!/Anja

    SvaraRadera
  11. Kul överraskelse :)Är luktärter lika bra för jorden som vanliga ärter ?? I så fall ska jag sätta luktärter bredvid mina clematisar nästa år.

    SvaraRadera
  12. Det är helt fantastiskt vad våra trädgårdar bjuder på överaskingar.
    Men en trevlig blomma som dök upp är det allt.

    SvaraRadera
  13. 'Betty Corning' står på min önskelista, såg den första gången i sommar. Jättesöt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Jättesöt lavendelblå blomma!//Eva

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar liten historia...
    Vacker är hon och jag föstår att hon kunde försvinna bland luktärtorna.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  16. Vilken skön Betty!
    och vad vackert du framställt henne!
    Kul med positiva överraskningar, och där ser man, man ska inte ge upp för tidigt...
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  17. Vilken överraskning, att den kom igen :)
    men luktärter är inte fy skam heller.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  18. Your clematis looks so lovely lit up by the sun. Wonderful!

    SvaraRadera
  19. Såna överraskningar är väl underbara! Mitt blåregn som jag köpte i fjol visade grönt tidigt i våras men sen dog det bort. Jag var jätteledsen men planterade en purpurvinda där istället. Men nån gång mitt i sommaren såg jag att purpurvindan hade fått lite konstiga blad - plötsligt var blåregnet igång igen!
    Din clematis är väldigt vacker - jag ska lägga namnet på minnet för framtiden. Den kan säkert få plats hos mig (nånstans)...

    SvaraRadera
  20. Thanks for visiting my blog and leaving a comment. I think your garden is lovely! You have a lovely place to work and relax.
    Rosey

    SvaraRadera
  21. simply beautifully captured shots....lovely!

    SvaraRadera
  22. Kul när man upptäcker en saknad vän i trädgården.
    Tack för kommentare på min blommiga fredag.
    Blomman jag undrade över är en "rödfibbla"
    Ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera