måndag 31 augusti 2009

Punkigt



Denna märkliga skapelse! Monarda didyma, temyntan. När jag såg den första gången blev jag alldeles till mig, full i skratt. Tänk att något kunde se ut så utan att vara "fel". Sedan dess har jag älskat denna vilde som är lite svår hos mig, får lätt mjöldagg och myrorna tycks älska rötterna. Vilket ju egentligen betyder att de står alldeles för torrt. Och många försvann i vintras. För kallt? För nångting! Men som tack för trädgårdsvisningen jag hade fick jag några nya. Så nu kan jag vandra runt bland rabatterna och le. Och jag ska samla in frön och föröka dem så jag alltid har nya på lut.





Ha en skön måndag! Minst!

9 kommentarer:

  1. Vilka läckra temyntor. Jag har ingen enda. Jag har fått en uppfattning om myntasläcktet att de sprider sig så väldigt. Men gör temyntorna det? Dom är ju väldigt fina. Kanske jag skall prova.

    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vild och vacker kan man säga :) Har en sort som varit jättefin i år. Ditt lilla lusthus är såååå....läckert för att inte tala om pelliar och Afrikas Lilja!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  3. Temynta är fin! Den vill ha näringsrikt och fukthållande och mullrikt och rel. soligt (ej blött). Bladen är dessutom väldigt goda som te./Anja

    SvaraRadera
  4. Lite sent men...jag bara ääälskar dina gamla bilar du hittade i skogen :)

    SvaraRadera
  5. I love Monarda too. The colors you have are just beautiful. Such lovely images.

    SvaraRadera
  6. Härliga temyntor! Tycker bäst om de ljusrosa och vita. Den punkiga är väldigt tuff. Tror jag har för lite sol för temynta.

    SvaraRadera
  7. Jag har bara den lila, vi kankse kan byta lite frö, MB

    SvaraRadera
  8. Nu tycker jag mig komma ihåg att jag gillade punkstilen redan på åttiotalet - och det har visst inte ändrat sig. Dom är ju bara härliga, kanske lite "vilda" i sin framtoning, sprider seg lite, men sån är väl punkarna..kul med vithåriga också :)

    SvaraRadera
  9. Tove Snove Dotter Potter01 september, 2009 22:19

    Du har verkligen sjukt mycket olika sorters blommor.

    SvaraRadera