onsdag 16 september 2009

Sena dofter





Söt och överväldigande, sån är Casablancans doft. Skiljer sig från höstens alla lite syrliga doftrester. Ståtlig står hon med sina klockor i skuggan under äppelträdet och matchar Trolldruvans vita bär.



En gammal sort av vita Flox med en lite kryddig doft klarar sig helt utan mjöldagg, blommar senare än andra och står sig längre.



Sån är hösten just nu med kallare nätter (än ingen frost) och solvarma dagar med strax under 20 grader. Ingen äckligt "hög och klar luft" än. Inga röda kinder!

Ha det gott en sensommaronsdag och vidare!

12 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt! Nu ser jag ju att min första skrivna kommentar inte kom iväg!
    Alltså!
    Trevliga höstblommor som även jag har varav floxen tar priset med sin underbara doft och långa, rent vita blomning. Inga kinkigheter heller - tål bde regn och sol. 'Casablanka' doftar för starkt stilla dagar - den tycker jag gör sig bäst en blåsig dag;))!/Anja

    SvaraRadera
  3. Vitt är vackert. Misstänker att jag har samma flox som du men mina har i år mycket mjöldagg tyvärr. Blir nog en trolldruva för mig också.

    SvaraRadera
  4. Inte dåligt att ha liljor som fortfarande blommar. Här har de gjort sitt för i år. Casablanka har jag beundrat, men såg någon uppgift att de blev så höga, men det kanske beror på vilken växtplats man väljer. Trevligt med liljedoft. /Ruben

    SvaraRadera
  5. Har sett efter vita phlox men inte hittat några, ända... en gammal sort utan mjöldagg låter fint. Liljan Casablanca er ny för mig, måste nog se efter den också, men blir den så stor alltså?? Då måste jag nog leta efter en plats först också. Vacker är den och stark duft ska jag mer än väl överleva :)

    SvaraRadera
  6. Lillebeth, Your Casablanca is stunning in the light and must emit a perfume to delight... out in the open air... inside it could be a bit strong. I have used hundreds over the last twenty five years, as a flower arranger, but have never grown them ... your photo makes me wonder why?
    Lovely light in your phlox too. Carol

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Such beautiful white flowers and fruits. Your Phlox photo is simply splendid -- the light in it is wonderful.

    SvaraRadera
  9. Oh no, I goofed the second time too! The second sentence is supposed to say "Your Phlox photo..." :)

    SvaraRadera
  10. Och vi är fortfarande helt fascinerade av dina underbara vita trolldruvor (de borde heta porslinstrolldruvor!), även om de fick spela andrafiolen i just det här inlägget! :-)

    SvaraRadera
  11. Vacker vit lilja, mina har nog färdigt för i år. Trolldruvan måste jag googla lite på, bären ser helt fantastiska ut såhär års. Giftiga bär eller....?
    Ännu har vi varit skonade från frost, men jag är så innerligt trött på alla täckdukar efter fyra nätters täckning och torkning av dukar, så nu struntar jag i hur det blir, det är i varje fall bara en tidsfråga när det försvinner härefter.
    Men...summan av september: Jättevacker höst!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  12. Underbart vitt! Dessa sorter blir jag omedelbart sugen på...

    SvaraRadera