måndag 28 september 2009

Tre till



Trogna, långblommande, vackra, friska, tåliga...kan det bli bättre. Här är tre nävor till:
Ovan Geranium oxonianum Claridge druce, blommar hela säsongen, blir uppåt 70 cm, lite vinglig.



Geranium versicolor, blommar hela sommaren, blir ca 40 cm hög



Geranium nodosum, ca 30, oftast högre, tycker om skugga, blommar också hela sommaren.

I år ska jag försöka kolla hur mycket frost de tål innan de går i ide. Än inget av den sorten, men bara 1,5 grader i morse. Det är skillnad det mot lördagens sommarväder: 20 grader och helt fantastiskt.

Ha en god början på veckan.

10 kommentarer:

  1. I love Geranium species, and yours are just beautiful!

    SvaraRadera
  2. Härliga nävor du visat i dina senaste inlägg! Jag älskar dessa, ljuvliga och tackasamma perenner. Lite trist bara att jag slarvat med komihåglappen på flera av dom, ingen aning om va dom heter. Din G.wlassovianum i tidigare inlägg var ju helt underbar.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Söta Nävor du visar och de är faktiskt riktiga långkörare och blommar för andra gången hos mig också. Även vi har haft ett kanonväder i september vad värmen beträffar, men nu är det nog färdigt för i år, kall nordanvind och några grader varmt råder för tillfället..brrr!
    Må gott!/Bea

    SvaraRadera
  4. Geranium versicolor är tilltalande. Blanknävan känner jag igen från min rabatt, tacksam underplantering. Tyvärr är jag dålig på de latinska namnen. Men det funkar ändå. Är nu mest orolig för att frosten slår till i natt, orkar inte gå ut nu och plocka in krukorna.

    SvaraRadera
  5. Vackra nävor och anemoner - hösten har sina fina blommer den också! Kram Ingrid

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att ha blommande nävor ännu. Mina la av att blomma för länge sen....Jättesöta är de :)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  7. Geranium nodosum hade varit något för mig, behöver flera nävor för skuggan, men dom var ju fina alla tre. Man märker gott nu att det bara är solen som värmer och med kortare dagar så borde jag stått ute och lagat mat.... men nu gör jag ju inte det..

    SvaraRadera
  8. What sweet lovely faces have your hardy steadfast geraniums... when I click on the images they are revealed to be wonderful portraits too!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt med så sena, nordliga Geranium! Det är lustigt att så spröda blommor kan vara så tuffa som Geranium är!

    SvaraRadera
  10. Nävor är verkligen en tröst för trädgården! Först i år märkte jag hur otroligt länge de verkligen blommar. Fast vissa rosor är inte så dåliga heller :)

    SvaraRadera