fredag 4 september 2009

Blommig fredag med månadens bild



Succisella petteri heter den lite märkliga och aning väddlika växten. Har inte hittat något svenskt namn på den. Drog upp den från Konnässörsfrön förra året och i år blommar den.



Blommar rätt sent och växer lite svagt och spretigt men är väldigt söt. Fin färg. Lustigt med ljus lila botten och rosaktiga ståndare? pistiller?Och doftar en aning. Vill stå torrt och soligt.



Och så var det ju tur att jag tog "Månadens bild" igår för idag hänger Nevadans underbara blommor som äckliga gulvita trasor efter det nattlånga regnandet (31mm).



Och det ovan lär väl vara den sista sommaraktiga Månadens bild. Fortsättningen blir inte rolig!
Tänk om jag bara kunde acceptera det oundvikliga, men så är det inte!


Fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

Ha en riktigt härlig helg och mer regn behövs INTE!

26 kommentarer:

  1. Den lilla vackra blomman skulle man komma nära nära med objektivet. Det skulle vara roligt att fota ner i dessa hålor.

    SvaraRadera
  2. En riktigt vacker liten blomma. Lena/isis

    http://isklockan.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  3. Många vackra blommor.
    Jo regnat har det gjort även här hela natten. Tanken var att fota mina sista höstrudbeckia men de ligger utslagna på marken.
    Tack för kommentaren hos mig.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Your close-ups are just lovely! So's your garden.

    SvaraRadera
  5. Det var en festlig liten blomma! Inte heller jag kan acceptera det oundvikliga...

    SvaraRadera
  6. Din lilla söta blomma heter inte längre S. petteri utan S. inflexa 'Frosted Pearls'.
    På svenska myrvädd (vill den verkligen ha torrt?).
    Jag har inte denna själv och kan inget om den så att det är bara en undran om en myrväxt skall växa torrt;))! Fin är den oavsett namn och du lyckas uppenbarligen få den att trivas i torrt läge!/Anja

    SvaraRadera
  7. På Odla,nu står följande: Succisella p. går mer mot lila medan Succisella inflexa "frosted pearls" går mot det rosa, men det är väldigt litenskillnad. Så jag förmodar att det rör sig om två olika sorter av Succisella.

    SvaraRadera
  8. Märkligt att varken SKUD eller RHS PLANTFINDER har detta artnamn. Jag är å andra sidan ingen expert och kan naturligtvis inte veta om jag har rätt eller inte.
    Men, om jag nu trots allt vågar gissa så går jag på RHS PLantfinder och de har dels S.inflexa och S. inflexa 'FP' och då blir min djärva gissning att din är den utan sortnamn./mvh, Anja

    SvaraRadera
  9. Den är helt underbar, som en sagoblomma, och höstblommande också! Kul att se.

    SvaraRadera
  10. ps
    ....och Lillebeth...nu får jag lite panik!
    Det är inte min mening att klampa in och vara "besserwisser" - det har jag ingen kompetens till. Det är bara det att när du nämnde att du inte hade hittat ett svenskt namn till växten som gjorde att jag började leta i mina källor.
    Om du har uppfattat mig nu som oförskämd så ber jag jättemycket om ursäkt! Det är så lätt för mig att glömma att andra inte kan se eller förstå mina intentioner alla gånger.
    Jag uppskattar din sida jättemycket men tycker att ibland är det kul om jag kan lämna lite mer i kommentarväg än: - Oj, vad fin blomma!;)) - om du förstår hur jag menar!/mvh, Anja

    SvaraRadera
  11. Fridfullt och vackert som vanligt hemma hos dej Lillebeth. Det har regnat mycket ute i landet har jag förstått, hoppas på sol nu då.
    Här ute vid (ost)kusten har vi inte fått så mycket det mesta rinner dessutom av min kulle...
    Ha det gott/ kram Tyra

    SvaraRadera
  12. Anja: Nej, det är bara kul med lite diskussion och faktiskt spännande hur det egentligen förhåller sig. Kanske Botan har svaret det var ju ändå de jag handlade fröerna från.

    SvaraRadera
  13. Din blomma har verkligen stora likheter med vädd, men ändå väldigt olika. Så långt ut brukar inte pistillerna sitta på vädd. När man ser din fina utsiktsbild över trädgården, då känns det verkligen tråkigt om sommaren skulle vara slut och allt skall gå i vila. Nästa helg lär bli riktigt varm och solig, så vi håller tummarna. /Ruben

    SvaraRadera
  14. Oj, vad bra att du inte har surnat till mot mig;))!
    Om du menar Botaniskan i Gbg så måste jag säga att det har hänt ett par gånger att växten haft föråldrat namn./mvh, Anja

    SvaraRadera
  15. Pretty - and the flower is new to me. I like the colour and the way it opens in stages.

    SvaraRadera
  16. Så många ovanliga och fina växter du har i din trädgård. Precis, det räcker med regn nu.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  17. Eftersom jag är väldig begeistrad för vädd så är det väl kanske inge överraskelse att jag var tvungen att söka lite jag också, träffen i Norge landade i fjällhage, det är väl torrt. Dessvärre berättar min träff ingenting om härdighet, eller om det är en ettåring eller perenn..
    http://www.planteliste.no/?p=71

    SvaraRadera
  18. Så söt den är, din konnässörsblomma. Väldigt läcker färgskala. Och visst är det svårt att acceptera att hösten närmar sig - just nu blåser det nästan storm hos oss och regnar småspik...
    Katarina

    SvaraRadera
  19. I love the Succisella! I haven't seen that flower before although it reminds me a bit of clover. Your sunny yard looks so lovely.

    SvaraRadera
  20. Så himla söt och läcker, visst är det roligt att så från konnärssörsklubben, har också sått men vete sjutton vart de har hamnat nu ??.. jag o såbyttor, kommer det inte upp något inom några veckor så tröttnar jag o kolla sen glömmer jag var de är, och namnlappar försvinner all världens väg.. ja det får bli fler trevliga överraskningar.. =).. Ha det gott..MOa

    SvaraRadera
  21. Söt blomma och vacker färg.
    Tyvärr, blir det nog regn hos mig idag :(
    men trist när det blir för mycket!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  22. Hi Lillebeth... I love your second shot of the delicate Succisella petteri. Very sweet flower... new to me! Your monthly photo is lush and lovely green... Hope you have a sunny day and weekend! I am curious about the bookend like structures along your roofs edge... a handsome design but somehow I think more to it than that... anything to do with snow? There seem to be thick horizontal lines going the length of the roof too... snow slicers? Heat? Carol

    SvaraRadera
  23. Beautiful photos! I feel the romance.

    SvaraRadera
  24. OK I see... what a handy son you have... Clever Idea! I need something like those on my metal roof, which creates an avalanche of snow right where one could be standing! A few Near Misses! Your home and gardens seem so magical!

    SvaraRadera
  25. Fint som vanligt i din trädgård! Läckert blå färg på den söta blomman!//Eva

    SvaraRadera
  26. Fin vädd du visar - konstigt - jag har ingen vädd hos mig, de som är så fina. Nämnde det för min syster och då skulle jag få grekisk vädd av henne, tror den är röd. Nä, nu ljuger jag, har ett skott på jättevädd, gul enorm vädd som jag hoppas växer till sig. Ha en fortsatt trevlig helg :)

    SvaraRadera