måndag 15 juni 2009

Puffärmsorgie



De är i tid, för till midsommar ska hovdamerna ha öppnat sina puffärmar och släppt ut de sagans doftande rosorna, Rosa spinosissima plena, Finlands vita ros (tidigare R. pimpinellifolia) som den oftast kallas. Jag bara hoppas att det inte kommer mer regn (igår kom det sammanlagt 47 mm!!!) så att knoppar och de halvutslagna ruttnar bort.



Det stora regnet som föll igår suger min trädgård åt sig. Att i det här läget ha en brant västersluttning är en fördel. Jag riktigt ser hur allt släcker sin törst.
Tack och lov fick jag hjälp av grannen att i lördags såga ner den stora, brutna häggstammen, annars hade nog regnet och den starka blåsten kunnat ställa till det rejält.
Under alla grenar hittade jag igen Lewisiorna:



Lite tilltufsade och lite "ljussugna" men fina, tåliga, snälla och långblommande.



Nu ska jag ut en stund och se vad regnet kan ha ställt till med. Törs knappt tänka på rosenskärorna som jag planterade ut i lördags. Risken finns att de ligger ner. Jodå, de fick stödpinnar, men ingen uppbindning. Tänkte: det kan jag göra imorgon. Men vad var det mamma sa: Skjut inte upp...
Ha det så skönt så länge!

12 kommentarer:

  1. Ska inhandla en ny klätterros...det kanske blir Finlands vita ros. Har sett den i flera bloggar och den är verkligen tjusig !
    Lewisia är så söt och absolut en av favoriterna hos mig. Måste skaffa mig några till......:) Hoppas dina späda rosenskäror har klarat sig.
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen en känsla man inte är van vid på den här kusten - att nästan ha fått för mycket regn... Det kommer göra gott i längden, även om en del knoppar fått lite stryk. Tack för upplysningen om namnbytet på Finlands vita ros! Vi ska genast uppdatera vår listor!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!!
    ..och tusen tack för ängel-bilden :)

    SvaraRadera
  4. It is soggy here too! Days of rain, rain and more rain! But of course it is better than being in a drought, with wild fires all about! What an abundance of rose buds... lovely ones too. Beautiful rose and photo!

    SvaraRadera
  5. Ja regnet kan verkligen ställa till det när blommorna har börjat slå ut.Lewisian är en blomma som jag verkligen gillar jag har ett par sorter.

    Hoppas att dina blommor har klarat sig från regnet.

    Ha en bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Vår Herre har i allafall fördelat regnet rättvist den här gången. Alltid en tröst! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att Lewisiorna fick komma fram i ljuset!

    SvaraRadera
  8. Regnet det bara öser ned.............fast idag har jag faktiskt haft solsken hela dagen! Men solen försvann i Gränna så maken som var på väg norrut. Skönt att man var på rätt plats för en gångs skull!
    Lewisiorna är jättesöta! Tur att de klarade sig under grenarna. /Anette

    SvaraRadera
  9. Oj, det var mycket regn! Ja vill verkligen inte ha såna mängder nu, innan jag har gjort mina utplanteringar klart.
    Vilka söta puffar och den rosen är ju verkligen vacker i midsommrtid.
    Lewisian är så söt och den måste jag pröva hos mig om den klarar vintrarna.
    Ha det gott! /bea

    SvaraRadera
  10. fina, tåliga och långlivade?? jeg tycker dom är svåra.. så jättefina lewisiorna ser ut. och finlands vita ros, vacker. står på min ønskelista.

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga puffärmar, precis som p 1500-talsherrar! Mycket förtjust i den blå vallmon i förra inlägget också – vilken fantastisk blå!

    SvaraRadera