fredag 5 juni 2009

Blommig fredag



Doften av syren får mig att känna mig ung igen.
The sent of lilacs make me feel young again.
Hemma i Enskede hade vi stora uppstammade syrenträd, kanske beror det på det.
Minns att jag och min bror tände tändstickor under knopparna för att de skulle slå ut fortare.
De vi inte brände sönder (och det minns jag faktiskt som otäckt) öppnade sig, lite i alla fall.



Just nu, i regn och storm, när jag öppnar mot verandan, doftar det starkt och gott.
At this moment, in storm and rain, when I open into the veranda, the sent is strong and lovely.
Alltid något i detta kylslagna, höstaktiga väder, där de förgrodda sommarblommorna ångrar att de fick komma ut. Stackarna! Men nu är växthuset fullt av tomater så det gäller att stå ut. Jag täcker med fiberduk och talar varmt till dem.



Till slut en bild av den överblommade, underbara orkideenarcissen "Thalia".



Ha en skön fredagkväll om inte annat så med Trädgårdsfredag och ett glas gott, med eller utan Myskmadra (se Rubens blogg).

Fler bidrag till blommig fredag hos Katarina

17 kommentarer:

  1. Du, det var ett originellt sätt att skynda på sommaren ;-)! Syréner är favoriter, trots att jag lustigt nog tänker mer på dem nu än när jag bodde i Sverige. Konstigt, men det är väl för att jag saknar dem – de finns visserligen här men är ovanliga. Giv mig en syrénberså NU!

    SvaraRadera
  2. Så många växter är förknippade med barndomen, åtminstone för mig, kanske ett ålderstecken. Nåt bra med kylan nu är väl att syrenernas blomning räcker längre. Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Så fina närbilder... man riktigt känner den underbara doften när man ser dem!

    SvaraRadera
  4. "Förr i världen", i min barndom fanns bara bondsyrenen, men oj, så uppskattd den var med sin doft och blomning.
    Idag finns syrener för alla möjliga trädgårdar, den ena vackrare än den andra.
    'Thalia' är bland de vacraste jag vet bland narcisser!/Anja

    SvaraRadera
  5. Men jösses är du "syrenpyroman".....Det var ju tur att det inte hände något allvarligt!
    Visst är de vackra och doftar underbart. Tyvärr är mina snart vissna! /Anette

    SvaraRadera
  6. Älskar syrener. De betyder sommarlov och Sverige för mig. Bröder och tändstickor låter också bekant!! Ha en skön helg. Ingrid

    SvaraRadera
  7. Fler som visar syrén. Visst är de vackra den korta tid de blommar.

    SvaraRadera
  8. What a heavenly cloud of lilac! Beautiful shot and so great to see as my hybrids are all spent... the late ones are lovely but not the same in scent or form. To see a daffodil too is a treat! Lovely post as always.

    SvaraRadera
  9. Vakra syrenbilder!

    Ha en riktig god helg!

    SvaraRadera
  10. Sigh -- such beautiful Lilacs. Your Thalia is lovely. That is one I have been meaning to get for a while. Its white is so pure.

    SvaraRadera
  11. Thalia är en underbar narciss! Och syrenernas doft är ljuvlig! Allt har kommit så tidigt här i år, så syrenerna är redan utblommade. De brukar annars vara som finast vid skolavslutningarna.
    Njut av helgen!
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Rosen Magenta är härdig ner till -15 grader här i England.

    SvaraRadera
  13. Ruben är för go han, jag har också länkat till hans inlägg om myskmadra och idag gav jag bort lite av mina plantor så berättade jag just vad han skrivit.

    Det var ett tag sedan jag var här, ser en häftig spindel på din pion och jag tycker verkligen om att följ en bild genom årstiderna.
    Tänk det gick så fort, jag har 2 bilder med bara en veckas mellanrum och vilken skillnad det är.

    Inte visste jag att man kunde få syren att öppna sig med tändstickor - man lär så länge man lever,
    MB

    SvaraRadera
  14. Det där var ju en ny variant.... Tur ni inte satte eld på allting omkring er. =) Men visst är det en av de växter som man minns från barndomen. Och jag hade inte klarat mig utan dem!

    SvaraRadera
  15. Härligt med syrener de doftas så ljuvligt.

    Tack för kommentaren.
    Ha en trevlig helg!
    LottaM

    SvaraRadera
  16. Visst är det ngt särskilt med doften av syrener och doft- associationer har vi alla säkert till den blomningen.
    Ljuvliga bilder på narcissen och syrenerna!
    Ha en fortsatt skön helg! /Bea

    SvaraRadera
  17. Syrener är fina grejor! Här har de tyvärr blommat över nu, så några syrener till skolavslutningen blir det inte.

    SvaraRadera