måndag 22 juni 2009

Nävatid

Det blev, trots alla prognoser, en underbar midsommar. Klart det kunde ha varit bättre väder, men vi fick i alla fall både äta och dansa under en blå himmel. Men ingen kan säga att det var varmt! Och så idag, förstås, när helgen är över strålar både sol och bländar himmel. Det är väl typiskt!



Nu börjar "Nävatiden" här. Den ena efter den andra slår ut. Jag är nog lite av ett Nävafreak. Har ett oräknat antal sorter. Den första som blommar i år är Geranium angulatum, en alldeles underbar lång- och omblommande (om man klipper ner den) sort, som blir rätt hög ca 50 cm. Vet tyvärr inte det svenska namnet, den är köpt i Danmark.



Fler nävabilder lär komma, men nu är det ute som gäller. Ha det så skönt!

7 kommentarer:

  1. Nävor finns det många vackra av och inte kommer man ihåg namnen på alla, det är förståeligt!!! ;-) Här har de också börjat blomma. Nä du har rätt, dags att gå ut igen. Har precis klippt grannens gräs, så nu blir det kaffe, och sedan får jag ta itu med min egen gräsmatta. Svettigt värre, man är ju inte van någon värme. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Lovely pale lavender with lines ... I too love Geranium! Yours is one I have never seen. Glad to hear your Midsummer was a great celebration.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också nävor utom den stora flocknävan som sprider sig som ogräs. Har den ändå på flera ställen i min trädgård. Har hört att den kan ta död på andra mindre framfusiga växter i dess närhet. Vet du något om detta?

    SvaraRadera
  4. Näva är inte min favorit rent allmänt, men det finns ett par arter som jag dock gillar./Anja

    SvaraRadera
  5. Jag har en hel hög olika nävor, men de flesta vet jag inte namnet på. De är underbart vackra, de fyller ut alla tomma hål, de finns i alla färgvarianter - kan man annat än älska dem?Flocknävan har jag däremot flyttat ut i ytterkanten av trädgården, där den gör nytta i kriget mot kirskålen. Inte så dumt med allelopatiska växter där =).
    /Helen

    SvaraRadera
  6. Nävor är så söta och det finns så många att välja på! /kram Anette

    SvaraRadera
  7. Den nävan liknar min nyaste anskaffning, men den är lägre Geranium darkin.
    Det finns så många underbara växter och man måste ibland sålla, men Aklejor och Nävor har för tillfället högprioritet :) // Bea

    SvaraRadera