tisdag 9 juni 2009

Lika som ...

...bär vore väl fel att säga, men liknar varandra gör de.
Vippramsen, Smilacina racemosa. Doftar underbart och växer till sig i hyfsad takt på lite skuggig plats.



Liknar i blomman den härliga (och giftiga) trolldruvan Actaea spicata. Trivs på samma plats som vippramsen. Blir lika hög, ca 50 cm och rätt omfångsrik. Vacker och ståtlig.



Och så den skira, mycket lägre, och så småningom marktäckande spetsmössan Tiarella cordifolia:



Vippramsens lite stela breda bladverk, trolldruvans yviga mörkgröna o spetsmössans nästan runda rödaktiga blad gör att variationen blir fin. De blommar här hos mig i princip samtidigt. Nu!

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Jättefina skuggväxter. Den som jag inte har är trolldruvan. Vita blommor blir så fint i ett skuggig del.

    Hos mig har inte Jätteramsen börjat blomma ännu den är ihoprullad men snart så.
    Min har fått en placering med skugg gröna och rödblommande sockblomma.Sockblomman får så fina blad de blir gröna med röd kant och på hösten blir de röda.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Åh, en annan sorts rams.........man börjar känna "vill-ha-begär". Men jag får kanske sansa mig lite, man har ju inte världens största trädgård.....
    Spetsmössan har jag i woodlandet. Det är jättesöt. /Anette

    SvaraRadera
  3. Herregud, sov jag mig igenom hela biologien i skolan. Rams, spetsmössor.. finns det sånt?? Vackra blommor!! Börjar verkligen förstå att jag ingenting kan av nordisk Flora.

    SvaraRadera
  4. Oj, denna dära kanske man skulle ta sig en närmare titt på, vackra blad och vacker blomma!! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Oj, vad fint....Ramsen är en ny bekantskap hos mig. Vilken fin kombination av liknande växter :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  6. Trolldruva, vilket roligt namn och fin blomma.
    Tiarellan fick jag av Gunilla, vårdar den ömt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Tack för den presentationen, en ny bekantskap för mig! Om förra omlägget – jag beundrar din attityd till motgång!

    SvaraRadera
  8. Visst är de fina lundväxter./Anja

    SvaraRadera
  9. Hej hej...
    Jag frågade Daggdropp vem som hade hönsnät-damen, jag hade sett den men glömt bort vems blogg det var...
    Kan du snäääällla visa en närmare bild på henne, jag skulle såå gärna vilja försöka laga en "staty" av hönsnät.

    Din ruin blev jag helt såld på. Jag har drömt om en likadan, men aldrig ens vågat ens tänka tanken till slut att man kunde ro ett sådant projekt i land...tydligen går det. Jag får ju nog säkert fixa till den själv jag med :) Vilken inspirerande blogg!!

    SvaraRadera
  10. Det vore i alla fall en katakres. Att kalla blommor "lika som bär", menar jag. Ungefär som att säga att "Myggorna dör som flugor" :)

    SvaraRadera
  11. Fina lundväxter. Tiarellan hör till mina favoriter.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Hej hej hej.
    Här kommer den:
    bubbaabbub@hotmail.com

    ...och tack på förhand :)

    SvaraRadera