onsdag 17 juni 2009

2 kärestor

Den första växer så fint var som helst och tål det mesta (utom att katterna gräver upp den, vilket har skett på flera ställen). Det är dockaklejan Aquilegia ecalcarta:



Den blommar tidigt och blommar länge, blir ca 30-40 cm hög med sina spetsliknande blad. Men man måste komma nära för att verkligen uppleva skönheten.





Om dockaklejan har en något nobel färg och framtoning så är den andra mer naiv och söt.
Har önskat mig den länge. Förra året fick jag tag i den på Zetas. Det är pärlemorfjärvan, Mertensia virginica:



Den påminner (igen) om när jag var liten och älskade att plocka gökärt och titta på varje blomma som skiftade i färg från starkt rosa till blått, precis som fjärvan. Den växer helst i skuggan och behöver rätt mycket fukt tycks det. Blommar hyfsat tidigt och blir ca 40 cm hög.

I trädgården är det underbart nu. Allt vatten har gjort det frodigt och friskt. Några rosor har börjat sin blomning: Nevadan, Louise Bugnet och så förstås Finlands vita som snart är helt övertäckt av sina väldoftande blommor. Nu väntar en så ljuvlig tid. Låt det bara gå långsamt!

Och så ska här fejas och fixas och klippas och ansas och lagas mat och bakas för snart kommer alla barn och barnbarn hem. Så vi syns och skrivs efter midsommar. Ha en riktigt underbar helg och måtte solen skina på oss alla, lite i alla fall.

Må så gott!

11 kommentarer:

  1. En riktigt trevlig helg själv!!! Pärlemorfjärva visste jag inte ens att den fanns, den har en vacker blå färg! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Det låter som du har en perfekt trädgård för midsommarfirande! Ha en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Pärlemorfjärva! Hm, tänk att man får en sån lång lista på saker man bara MÅSTE ha när man tittar på andra bloggar?? ;-) Trevlig midsommar i den härliga grönskan!

    SvaraRadera
  4. Ja nu är det underbart i trädgården. Vilka godingar du visar. Fjärva..helt ny för mig. Supersöt!
    Eva

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder min dockakleja har ochså börjat blomma den är ju verkligen söt.Jag väntar på att den dubbelblommande skall visa sig ochså.
    Pärlemorfjärvan Mertensia virginica har ochså börjat att slå ut jag har en sort som heter
    Stenfjärva också Mertensia pterocarpa vai.vesoensis den är ungefär likadan och blommar ochså i blått. Jag har frösått alla sorter.


    Ha en fortsatt bra kväll och en Trevlig Midsommar.

    SvaraRadera
  6. Fjärva har jag också, vet inte vilken sort för den har aldrig blommat, kul att se din. Dina rosor är tidigare i blom än mina, vi kan väl höras av senare då allt kommit i gång hos mig.
    Önskar dig en fin midsommar med familjen!

    SvaraRadera
  7. Dockaklejan är älskad här också. Har en del småplantor som skall ut i grönsakslandet för att växa till sig till nästa vår.
    Just nu är en härlig tid. även här har posor och pioner precis börjat blomma.
    Trevlig Midsommar
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Dockaklejan är så söt, tänk så många fina växter det finns!! Dessutom lär man sig något hela tiden (på gott och ont)fjärvan hade jag ingen aning om, men riktig söt i sina ljuva blå färg.
    Trevlig Midsommar! /Bea

    SvaraRadera
  9. Önskar dig en riktigt skön midsommar!/Anja

    SvaraRadera
  10. Förstår att du tycker om dessa prinsessor.
    Ha en skön midsommar.
    Annika

    SvaraRadera
  11. Lovely to see the dainty columbine hand held that way. Wishing you a Happy Midsummer!

    SvaraRadera