måndag 1 juni 2009

Nära och längre bort

Vilken underbar helg. Så varmt, så doftrikt och fortfarande fräscht. Suttit i skuggan och läst och njutit.
Den underbart vackra och doftande rosenpionen, Paeonia veichtii blommar för fullt och fyller trädgården med färg och doft. Jag har den på olika ställen. I skuggan blir den inte lika stor men blommar desto längre.










Och så den fantastiska, men tyvärr doftlösa Paeonia japonica, sådd från vildinsamlade frön på plats i Japan:







Men jag ser att det redan börjar gulna i gräset på sina ställen. Fast det ser jag med vidseendet. Vill liksom inte fästa blicken på det, inte registrera det, inte än. Det ser ut att vara långt till regn och här är det vanligt med supertorra maj, fast det borde var mycket regn då, ju, egentligen.

Ha det så skönt så länge värmen vara - och sen också förstås.

14 kommentarer:

  1. Det ser underbart ut! Rosenpionen var väldigt fin.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Mysigt att läsa ute igen!
    ha det bra i värmen
    Monika

    SvaraRadera
  3. Åh, Paeonia japonica... just vildarterna är våra absoluta favoriter bland pionerna, och den vita färgen på din japonica är verkligen bländande... Inte många orkar så egna pioner - vi är imponerade av dina fina exemplar! Vi bor för övrigt också på en saharaliknande plats i zon 4 och vet vad det innebär för gräsmattan...

    SvaraRadera
  4. Vad härliga Pioner du har och daggramunkeln i förra inlägget är ljuvlig :) Det låter skönt att sitta ner och läsa på en skuggig plats dessa varma dagar. hoppas det kommer fler... :)
    Tjingellng
    Monica

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara sommarbilder. Pionerna är sååå vackra. Vilket fantastiskt minne med frösådd pion från Japan!

    Visst har du rätt - det Fröding!

    SvaraRadera
  6. Vad vackra pioner! Vilken vacker spindel det satt på den ena. Var den också insamlad från Japan *ler*.
    Kul med sådana semesterminnes. Undrar om jag hittar något att "sno" i Kroatien.
    Här är riktigt varmt idag, men sen ser det ut att bli regn hela veckan. Typiskt när mina stora grabbar ska på Rockfestival (Sweden rock i Blekinge).
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Vilka fina pioner (även dillisen i tidigare inlägg)! Rosenpioner är verkligen odlingsvärda. Jag har några frösådda på gång som jag ska försöka hitta optimal växtplats till.
    Snygg ruin också, förresten. Och daggranunkeln som jag nu sett på ett par bloggar är en ny favorit att längta efter.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Ovanliga och fina pioner har du, jag gillar särskilt den vita. Läsa ute har jag inte hunnit med ännu. Då jag var barn älskade jag att ligga på en filt och läsa och sen rulla in mig i filten och somna, luktade gräsmatta och ylle - sommar för mig, minns jag helt plötsligt...

    SvaraRadera
  9. Verkligt vackert växtsätt har din rosenpion! Bladen är ju också vackra - och står dessutom länge!! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt med frösådd från Japan - är det möjligt?
    Visst har vi en underbar tid med alla dofterna, värmen och blomster-njutningarna.
    Ha det gott! Bea

    SvaraRadera
  11. Så fina bilder! Fotöljen ser rejäl ut - där sitter du skönt på några bolster.
    Mina pioner har inte slagit ut ännu, utom buskpionen./Anja

    SvaraRadera
  12. Vackra pioner!
    Min rosenpion har ännu inte blommat men jag har nog flyttat den för många gånger.
    Härligt när det är njutbart att sitta i skuggan och titta ut på solskenet.
    Idag har vi haft omslag i vädret. Nu är det riktigt kallt ute. kanske kan det komma lite regn.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Så läckert med människosiluetten där i trädgården. Är den gjord av hönsnät?

    SvaraRadera
  14. De pionerna ser mer normala ut an de jag skriver om. Varfor krangla till det? Och vad haftigt att du samlat fron till den japanska pa plats - impad!

    (engelskt tangentbord, sorry)

    SvaraRadera