fredag 12 juni 2009

Blommig fredag



I regnet är det här den enda blombild som blev någorlunda. Den goda kameran, sonens, är för tillfället fylld av musikfilmer från hans avslutningskonsert. (Och den var förstås heelt uundeerbaar).

Blå bergvallmo, Meconopsis betonicifolia, tycker jag om den? Konstig fråga kanske, men ibland "smittar" mode och trender så det kan vara svårt att veta vad som är vad, vad är mitt och vad är trendigt.
Jag tycker mycket om vallmo av olika slag, de skira kronbladen, den vackra "kroppshållningen", knopparnas ludna foder och allt det har bergvallmon. Men färgen? Färgen! Svår. För blå, för turkos, för mycket. Svår att kombinera, fast faktiskt är den blå färgen rätt lik den kaukasiska förgätmigejens, Brunnera machrophylla, och då är det rätt fint, men i år har den redan blommat över.
Kanske ska man ha många eller inga alls? Jag har bara en. Som extra i en annars, just nu, helt grön rabatt:



En riktigt skön fredag med lagom med regn (finns sånt?), på rätt tid (helst då under natten) önskar jag er alla, och fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina, förstås.

21 kommentarer:

  1. Åhh..Blå bergvallmo - underbart vacker, suckar efter sån! Men, kommer väl ihåg då jag lyckades i andra försöket med tre frön som grodde och jag lycklig.. MEN det som man är mest rädd om, olyckan var framme och jag förlorade alla plantorna :( tror jag skall försöka på nytt!!
    Vilken underbar grön rabatt!!
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  2. Hmm.... "alla" tycks gilla blå bergvallmo, men jag kan inte sälla mig till den gruppen (än). Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ah. Man blir ju helt andlös.. Att det kan finnas så blå blommor??? Det spelar ingen roll om den är snygg eller konstig - den utrålar något så alldeles eget att man blir betagen och drabbas av DJUPT habegär. :-)

    SvaraRadera
  4. Beautiful blooms and that blue is lovely!! Thank you for stopping by my blog...and a happy Blommig fredag to you!

    SvaraRadera
  5. Det var ju inte så bara...Underbar vallmo, som jag än så länge ännu ej lyckats med i min trädgård, för jag har försökt...
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. Vipprams visste jag inte att den fanns men spetsmössan lärde jag mig för några veckor sedan och har numera en i min trädgård.

    Blå bergvallmo är så himla fin. trevlig helg och hoppas det kommer lagom mycket regn på natte tid hos dig,
    /MB

    SvaraRadera
  7. Regn...och kyla usch ja men dina sagolika bilder från bergets fot värmer, de är så fina.

    Ha det gott/ hälsningar Tyra i ett mulet Vaxholm

    SvaraRadera
  8. Hejsan!
    Tack för titten och orden hos mig.
    Så där mycket regn har vi även här i Göteborg.
    Mina bilden är tagna då vi hade mer sommar, förra veckan.
    Ha en bra dag och trevlig helg.

    SvaraRadera
  9. Det är den blomma jag önskar ömig mest just nu.
    Har alrig provat för jag har bara hört hur svår den är.
    Älskar att se bilder från din finda trädgård.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Jag gillar alla blåa blommor, men jag kan hålla med om att just bergvallmon har en knepig blå färg. Jag tror att den är en villha-växt just för att den är lite besvärlig - lyckas man med den har man verkligen gröna fingrar. Så det måste du ju ha! =)
    Ha en trevlig helg trots blötan
    /Helen

    SvaraRadera
  11. Att som du ha den i en helgrön rabatt och dessutom ha massor utav dem kan jag gärna tänka mig. Här har jag ett par vita som blommar nu. Visst lättare att kombinera med, men färgen, den speciella blå färgen saknas :-)
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Underbar blå färg ! Skulle inte alls ha nåt emot att ha en i min trädgård :)
    Trevlig Helg
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  13. Vilken ljuvlig blå färg. Är bergsvallmo perenn eller måste den sås från år till år?

    SvaraRadera
  14. Oh... how I want that poppy! Beautiful color!! Love your arbor too! Enchanting garden! We too are getting lots of rain! Enjoy the weekend!

    SvaraRadera
  15. Tycker den är jättefin! Svår att kombinera om man är petig kanske men i så fall går de ju alltid med vitt! Trevlig helg önskar Anette

    SvaraRadera
  16. Vacker, vacker - men ack så svår att odla. Njut och känn dig stolt över att du lyckats!! Ha en trevlig helg! Ingrid

    SvaraRadera
  17. Those blue poppies are just enchanting, as is the view of your garden.

    SvaraRadera
  18. Jag tycker som du att blå bergvallmo har en säregen färg, nästan turkos. Men den kanske försvinner, så är problemet löst, så blev det i alla fall för mig. Ha det så bra!

    SvaraRadera
  19. Jag minns första gången jag såg den blå bergsvallmon i Botaniska...jag blev helt betagen! Jag sådde frön och fick flera plantor som jag planterade ut - men tyvärr åt sniglarna upp allihop. Borde nog göra ett nytt försök för jag tycker fortfarande att den är jättevacker!
    Ha en bra helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  20. Vilken mysig pergola! En sådan skulle jag vilja ha. Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  21. Jodå den blå vallmon får finnas hos mig, & jag tycker så mycket om den! Jag har den i ett skuggparti( kanske inte det optimala för den blir inte jättestor & blommar inte med så många blommor) men den är MAGISK i skuggan, riktigt lyser! Din pergola (liksom din ruin gör...) slår an toner i mig. Vilken patina! Vi planerar just vår uteplats i samma stil, har inte bestämt än om det blir väderbitet eller Falu ljus...eller ljust grågrön...svåra val...

    SvaraRadera