fredag 15 januari 2010

Blommig fredag

Vilka växter önskar jag att jag hade? undrar Katarina idag denna kalla Blommiga fredag.
Egentligen finns det ju så många. Och många ouppnåeliga sett till klimatet. Där hamnar Wisteria, blåregnet allra överst. Min italienska dröm:





Drömma är också lätt när frökatalogerna kommer. I år ska jag försöka förverkliga följande vackra dröm:



Pepparrotsträd, Moringa oleifera. (Impectabild)

I katalogen står följande: Märklig växt med orkidélika, doftande, vita blommor. Långa frukter med aromatiska frön, används i parfym, indisk matlagning mm. Övervintras frostfritt - förstås. Är det någon som prövat? Till dess jag misslyckas (eller inte förstås) finns drömmen om det underbara. Och det behövs!

Ha det gott!

Fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

28 kommentarer:

  1. Pepparotsträd?? har jag alrig ens hört talas om?
    Blåregn står på min lista också.
    Vacker bild med vattnet nedanför.
    ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  2. Underbart att drömma sig bort med växter. Fina bägge två...Kram

    SvaraRadera
  3. Du får göra en resa till Ninfa igen, det är helt klart!! ;-) /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vi har faktiskt ett litet pepparrotsträd som krukväxt. Det är en kinkig liten gnällspik! Vi övervintrar den så ljust vi kan och svalt men frostfritt - men just nu mår den ganska uselt ändå. I somras blev den förbannad och tappade bladen bara för att vi flyttade den från öster till väster, men lugnade ner sig efter några veckor. Den är väl ca 2 dm hög för närvarande och det känns som att det kommer ta tid innan den blommar. Men bladverket är vackert - påminner om ärtväxter.

    SvaraRadera
  5. Blåregn är magiska. Du får komma hit till England, ett annat land som älskar blåregn, så kan vi vandra under dem tillsammans.

    SvaraRadera
  6. Ja, vid den här tidpunkten på året blir önskelistorna lätt långa. Ett litet blåregn har jag, men det har inte behagat blomma än...

    SvaraRadera
  7. Hej, har aldrig hört talas om pepparrotsträd. Men det är det som är så roligt med bloggvärlden, man lär sig nåt nytt hela tiden. Annars står nog blåregnet på min önskelista också.Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  8. Ja, vem drömmer inte om en Wisteria.... Ska göra ett desperat försök att få in en i mitt kommande växthus. Sådde för något år sedan en som faktiskt klarade en vinter men sen var jag väl inte noggran nog med vinertäckningen :(. & pepparrotsträdet...mmmmm... tala gärna om hur det går med det.

    SvaraRadera
  9. Oj vilka underbara bilder på blåregnet, helt magiska!

    Ha en fortsatt trevlig och blommig fredag! =)
    /Marie

    SvaraRadera
  10. Happy Blooming friday, Lillebeth! These blooms are so beautiful! Those clusters of hanging blooms...maybe I'll have them someday!:)

    SvaraRadera
  11. I like the Horseradish Tree - it is new to me. I do have a Wisteria and they are beautiful plants. We always want to grow the plants we cannot grow - it is the gardener's dream!
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  12. Pepparrotsträd? Har jag aldrig hört talas om, I love it - tja då åker det upp på önskelistan. Det är bra att fylla år i majmånad...:-)
    Ha en riktigt skön helg vid bergets fot/ kram Tyra

    SvaraRadera
  13. Wisteria is beautiful, but here you can't even kill it with an axe. lol I do love the flowers that look like clusters of grapes and have such a sweet wonderful fragrance. We have a wisteria that we grow as a shrub -- we got a start from my husband's grandmother's farm. Here it grows all up into the trees and creates a literal rain of purple flowers.

    SvaraRadera
  14. What a lovely wisteria! I have not seen it here. Have a nice weekend!

    SvaraRadera
  15. Hej Lillebeth!
    I fjol, på sensommaren, såg jag faktiskt att det fanns blåregn som blommade om.
    Jag kan ha blåregn i min zon, men har inte funderat ut ngn plats...
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  16. HAr funderat på blåregn. Otroligt vackra!! Men dödsdömt här där jag bor. Eller är det så?..Kan ju finnas undantag! (önsketänkande!..)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Visst kan man ha tur om man har en optimsal övervintringsplats. Annars överlever de några år och drabbas förr ellr senare av någon sjukdom p g a bristen på det optimala....
    Men, det kostar inte många slantar att pröva och då får man väl glädjas åt växten så länge den hänger med! Man kan ju även ha tur!/Anja

    SvaraRadera
  18. Hej Lillebeth!
    Pepparrotsträd känner jag inte till, men blåregn står på min önskelista också. Det är bara så vackert!!!Vilka underbara bilder du visar. jag njuter!Tack för din söta kommentar hos mig.:-)
    Ha en riktigt underbar helg, goa du!
    /kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Mitt blåregn som jag planterade förra sommaren trodde jag var dött i våras, för det var helt förtorkat. Men framåt sommaren dök det upp nya skott och jag var så lycklig. Men nu, när vi har haft så himla kallt så länge, vete sjutton om det överlever... Jag hoppas iaf!

    SvaraRadera
  20. Vilka vackra spännande växter du önskar dej, blåregnet är så sagolikt och pepparotsträdet har jag inte ens hört talas om men det verkar spännande och har vackra blommor. Ha en bra helg, kram Katta

    SvaraRadera
  21. Blåregnet är ju alldeles underbart!

    SvaraRadera
  22. Lovely dripping blooms Lillebeth! Worthy of your dream. Beautiful photos! Dreamy! I am not familiar with the horseradish tree. I will have to look it up. Sweet dreams! Kram Carol ps... the bday was 13th... my lucky number.

    SvaraRadera
  23. Wow vilka bilder på Blåregn...om jag bara kunde hitta en lämplig plats! Pepparrotsträdet blev jag också nyfiken på när jag läste katalogen - skall bli spännande att se hur det går för dig.
    Njut av helgen!

    SvaraRadera
  24. pepparrotsträdet låter ju spännande men just nu orkar jag inte övervintra frostfritt, dom åkte i komnposten i höstas alle sammen.. blåregn är ju bara en dröm, som tak över en pergola, med stengolv, värme och ett glas vin...

    SvaraRadera
  25. Hejsan!
    Jag undrar om du har sett att du är med på Delphines blogg Paradise Express?
    http://paradisexpress.blogspot.com/
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  26. Jag har hennes blogg är på min bloggroll.

    SvaraRadera
  27. Hade gärna sett dina bilder från Italien men kan tyvärr inte komma på tisdag. Får nöja mig med din blogg, inte illa heller.

    SvaraRadera
  28. Blåregn finns på min önskelista oxå. DEn är fantastiskt och är den dessutom fotograferad på det sättet som på bilden så smälter man ju direkt:)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera