onsdag 13 januari 2010

Apropå violer



Viola jooi, Transylvansk eller Rumänsk viol.
Blommar tidigt, men rätt kort (även om en viss omblomning kan ske) med vackra, svagt doftande lavendelrosa blommor. Bladen är blankgröna året om. Den är liten och försynt (som en viol ska vara) men tycks sprida sig rätt väl, men med vad? Svårt att se, där den växer hos mig, om det är genom fröförökning eller via roten.



Viola schariensis
Frösådde den för fem år sedan och den har blommat och blommat hela somrarna igenom oavsett väderförhållanden. Och blommat rikligt dessutom. Men förra sommaren märkte jag en viss avmattning så jag tog fröer och sådde i våras. De grodde fint. Och tur var det för på sensommaren fanns inget kvar av någon enda planta. Så i vår ska jag plantera ut alla de fina årsgamla plantorna. Det här är en viol jag aldrig vill vara utan. Den börjar blomma tidigt och blommar så länge frosten inte är alltför hård.
Säkerligen frösår den sig i ett lite mildare klimat.

Återkommer med fler violer framöver. Ha det gott!

PS Idag åker julen ut!

10 kommentarer:

  1. Det är lätt att drabbas av riktig violfrossa när man tittar på dina bilder! Violer är liksom en av de där urtyperna för blommor - men samtidigt så intrikata och variabla så att man skulle ägna hela livet åt att samla alla varianter...

    SvaraRadera
  2. Så söt och violer är faktiskt tacksamma som blommar oförtrutet.
    Nu känns det inte som läge för frösådder ännu hos mig, men det kommer väl så småningom :)
    Ha en bra dag! / Bea

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag längtar till vår och sommar.

    Vad är det för figur som du har på översta bilden? är den i nät? Den ser verkligen jätteläcker ut!

    SvaraRadera
  4. Violer vilka raringar... och tacksamma.
    Fina färgerna är på de du visar.
    Längtan ökar för varje dag.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag har violer här som spritt sig på egen hand. Problemet är alltid att när de blommat ut blandas de med ogräset och jag har nog utan att veta det rensat bort en hel del... Visst är de söta!

    SvaraRadera
  6. Har du haft violer inne i kruka ett helt år??? Imponerande, men du har väl gott om plats - eller också är du violfanatiker!!! ;-) Kul att få se fler varianter vartefter. /Ruben

    SvaraRadera
  7. Violen är söt och oskyldig på ett sätt, dom frösår sig i mitt gräs har jag sett, små bladrosetter runt omkring, men dom överlever inte flytten dessvärre.. Kanske man borde ta frö? Vad bra att du tänker på sånt, jag får det aldrig till, om hösten är det inte så mycket som blir gjort ute..

    SvaraRadera
  8. Åh, så många söta violer du har, jag känner inte till deras namn. Vill gärna se fler!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina violer. jag har några sorter men en del hinner jag inte se några blommor på. Det måste ha varit blomma för det blir fullt med frökapslar men jag har då inte sett någon blomma.
    När slår dom ut ? På natten eller.!
    Den jag har haft längst i rabatten är en Fågelfotsviol.Viola pedatifida. Fina flikiga blad och det har blivit flera nya plantor.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera