fredag 8 januari 2010

Blommig fredag






Lite senkommen, men så underbar. Och visst blommade den under julen också med åtta klockor på två stänglar, men så plötsligt, faktiskt osett, fanns en ny lång stängel och ur den kommer nu den ena klockan efter den andra. Det är bara att njuta.

Och strax, kära bloggare, är det dags att så minipenseerna. Idag måste jorden tina och allt förberedas för vårterminens allra första evenemang: Imorgon, om allt går som det ska med mina, som alltid, insamlade fröer, då är det bara tre månader kvar (ibland mycket kortare) innan den allra första blomman slår ut. Är inte det underbart - trots allt?


Ha det gott och fler bidrag till Blommig fredag hos Katarina

29 kommentarer:

  1. Dessa ljuva amaryllisar! Den vita är en favorit, har en här hemma som börjar knoppas :)

    Japp, nu kör vi igång! Skall åka och köpa såjord idag och se om det är något liv i mina gamla pensefröer :)

    Ha en skön fredag, kram 8`)

    SvaraRadera
  2. Måste helt enkelt ha en vi också.
    vet du var man köper så jord så här års?
    Jag hare n del perenner som jag skall så som skall ut i vintern ett tag, men jag vet inte var jag får fatt i såjord.
    Minipenser är jag för lat för att så de kommer jag att köpa.

    Jag njuter av vintern bla för att vi har nere i söder inte brukar ha sådan fina vintra utan mest snöslask och det tykcer jag inte om. Det är härligt att barane kan gå ut och leka i snön utan att bli genomvåta.

    Stor varmande kram till dig. MB

    SvaraRadera
  3. Vad trösterikt att det bara är 3 månader kvar. Du har en så spännande trädgård. Gíllar skepnaden som står där på första kortet. För att ej tala om ruinen. Ha en jätte trevlig helg/Gela

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra att det finns fler sena amaryllisar. :-) Och vad fint det är när ljuset strilar in genom fönstret.

    SvaraRadera
  5. Vad fina de är! Jag hade en röd och en vit i år. Men de blommade som bäst när jag var bprtrest. Huh! Får hoppas på en gömd stängel tror jag.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Hi Lillebeth, I've never grown a white amaryllis. I must say that they are gorgeous! I've mostly seen them in dark colours.

    Stay warm. I've read about your extremely cold temps....I hope the cold doesn't drag on for too long.

    SvaraRadera
  7. Visst är det vackert med vita amaryllis!
    Lycka till med dina minipenséer!

    SvaraRadera
  8. Så underbart Lillebeth!
    Du påminner mig om den stundande våren...ohhh, så härligt.:-) Det är inte långt kvar.Va du är duktig som sår dina egna penseer.Jag brukar inte lyckas så bra med mina frösådder av någon anledning, men jag har några tagetesfrön jag skall så i vår för att prova...;-)
    Vilken vacker amaryllis-tänk att den bjudit dig på 8 vackra blommor.De vita är bara så vackra! Jag har en vit också som inte slagit ut ännu...
    Tack för din härliga feedback på mina tyger! Då tror jag att jag faktiskt blandar friskt. Jag blev så förtjust i tygerna och nu när våren är i antågande(hmmm, ja snart i alla fall) så vill man förnya sig lite. Idag skiner solen här över en snötäckt mark. Härligt!
    Njut av din dag och ha en riktigt skön helg!
    /Kramar Karin
    ...och god fortsättning på det nya året om jag inte önskat dig det redan!(minnet är lite kort).

    SvaraRadera
  9. Hi Katharina.
    You haven't a translater and I can not good English....sorry.
    I've got white Amaryllis too - it's very beuatiful.
    Wonderful pics.....
    Have a good Blooming Friday....regards---Luna

    SvaraRadera
  10. Ja de vita är underbara.. gillar nog dem allra mest.. eller? Njuter ju faktiskt av alla de sorter bara de står fint och blommar så jag kan njuta av dem.. =). Så penseér, oj är det redan dags för det, jag hoppar nog det brukar leta lite fina sorter varje vår i småaffärer.. lite sport det också.. =). Ha en bra helg.. Kram/Moa

    SvaraRadera
  11. en av mina favoriter. Måste säga att du använt ljuset på ett fint sätt. :)

    (kolla gärna Bildverkstan, där har jag en negativ bild)

    SvaraRadera
  12. Oh Lillebeth, your first image is one of the most beautiful Amaryllis photographs I have ever seen. The light is just magic! I cannot quite understand but think you are saying you will be planting some seeds. If so Happy Seedlings soon! Kram Carol

    SvaraRadera
  13. Jag kan bara hålla med Carol - den översta bilden är alldeles, alldeles ljuvlig! Vilken ljussättning!
    Trevlig Blommig fredag och lycka till med sådderna!

    SvaraRadera
  14. Åh vad härligt att du ger mig lite hopp om en ny odlingssäsong idag när jag håller på att frysa ihjäl trots dumtofflor och yllefilt!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  15. Härligt vårligt inlägg. Den översta bilden får det nästan att spritta i kroppen! Och så länge jag inte tittar på termometern kan jag nästan inbilla mig att våren är på väg....

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga! De vita är finast :-))
    Så kallt som vi har nu är det längesedan vi hade, men våren kommer nog ändå, vad det lider!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Den vita är absolut min favorit oxå :)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  18. Nog är det det, underbart, både dina foton, som liksom lovar vår, med solen in genom fönstrat på dina amaryllisklockor och det att vi gåt åt rätt håll. Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  19. Nu finns det ljus i dina bilder, ser hoppfullt ut!

    SvaraRadera
  20. Jag såg din kommentar i Bildverkstan, att du inte har nåt fotoprogram så du kör naturellt. Det gör du ju rätt i när det gäller den här vackra blomman :-) men du kan ha ett eller två fotoprogram ändå...

    Du borde ju fått nåt med kameran och det kan finnas i Office om du har det. Du kan ju högerklicka på en bild i utforskaren och välja Redigera och se vad du får upp för program. Eller välja Öppna med och kika vad du har för program. Om du är nyfiken :-)

    SvaraRadera
  21. You always take such beautiful pictures -- the lighting is marvelous.

    SvaraRadera
  22. Ja, visst är det skönt att vi går mot ljusare tider och framförallt - trädgårdstider..=)

    SvaraRadera
  23. It is a lovely colour and I like the touch of green at the throat. I do not envy you that extra metre of snow you mentioned in your recent comment - then it would be less of a novelty and more of a problem!
    Enjoy the rest of your weekend.

    SvaraRadera
  24. Sorry to hear you have a cold Lillebeth! Speedy Recovery!! Take good care! Kram Carol

    SvaraRadera
  25. Vacker vit amaryllis och jag tror jag kan se lite sol i bakgrunden!? Vi går nu i alla fall i rätt riktning!! Otroligt med all snö och kyla.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  26. Ja nu börjar man bli lite less på den här evinnerliga kylan. Jag får vänta tills i maj innan snön stryker på foten på riktigt. Det känns väldigt långt dit nu.
    Mina vita amaryllisar är bara i knoppstadiet ännu, har väl för kallt inne.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  27. Heisnn!

    Gleder meg tilpåske for da kommer mine amaryllis etter vinterdvalen ( men da er vel alle andre eli av dem!). I mens får jeg nyte dine her på bloggen!

    SvaraRadera
  28. I love this lovely lily of pure porcelain white and cream. You take very good pictures too!

    SvaraRadera
  29. DINA AMARYLLIS ÄR LJUVLIGA..så vackert ljus i bilderna! Kram//Eva

    SvaraRadera