fredag 21 augusti 2009

Blommig fredag



Läkemalvan, Althea officinalis, heter på engelska Marchmallow, alltså kärrmalva. Malvans rot har bland annat använts till framställning av just marshmallows. Fast om det fortfarande är så vet jag inte. Säkert är det numera något syntetiskt som används. Det är en över två meter hög, stadig och gråbladig växt med massor av vackra malvablommor i bladvecken. Den har, hos mig, tagit några år på sig (och några flyttar) innan den blivit stor och vacker. Förmodligen borde den, om man ska tolka namnet, stå mycket mer fuktigt än den gör hos mig.



En annan högbent läkeväxt i min trädgård är läkesilveraxet, Cimicifuga racemosa som sägs ha östrogenliknande effekt och kan användas mot huvudvärk och depression.
Jag föredrar det här silveraxet som har gröna blad. Jag vet att många älskar den med mörka med nästan svart blad och stjälkar men i min trädgård passar den här bäst. Och den doftar skönt.



Ha en riktigt härlig helg med massor av sommar kvar i luften.
Fler bidrag till blommig fredag hos Katarina

21 kommentarer:

  1. Har också Silverax med gröna blad. Ska sluta sukta efter den med mörka blad efter vad du skriver! Doftar den??!! Måste genast ut och snusa litet på den. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Your malva is so lovely Lillebeth. I love that Cimicifuga too... mine bloomed quite awhile ago. It attracts all sorts of interesting insects. There is always something intriguing in your backgrounds. Have a good weekend!

    SvaraRadera
  3. Oh så bra inlägg och båda blommorna helt i vår smak - bland de tjusigare invånarna i Örtagården. Tror dina fantastiska bilder på silveraxet övertygat även oss om att den gröna faktiskt är att föredra!

    SvaraRadera
  4. Jättevackra blommor som jag saknar båda två.. men så vackra de är, malvan riktigt söt och silveraxet är ju en drottning med sina jättestänglar.. Ha en skön helg..Moa

    SvaraRadera
  5. Vilka ståtliga skönheter du visar. Silveraxen är under alla omständigheter vacker - vilken färg den än sedan har på bladen. Själv föredrar jag de mörkbladiga p g a deras prydnadsvärde under hela säsongen - blomningen faller så sent på året hemma i min trädgård./Anja

    SvaraRadera
  6. Mmm, jag gillar höga perenner, så här var några fina tips att notera inför vårens sådder. Ha en god helg.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att få veta att den användes till marshmallows! Fin var den också. Silveraxet är ståtligt. Jag har ett höstsilverax med mörka blad, som jag planterade i våras.
    Nej, jag jobbar inte i helgen!! I morgon ska jag på min första bloggträff. Hos Knatten på trädgårdsbloggen. Ska bli kul. Trevlig helg! Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Det där läkesilveraxet blir jag nog tvungen till att börja odla. Huvudvärk och depretion, låter som hösten här det.. Marshmallow har jag aldrig tänkt hade med Mallow eller malva att göra, så kul ny kunskap! Fina bilder :)

    SvaraRadera
  9. I love the English Marshmallow with its purple stamens. Very distinctive. The Cimicifuga racemosa is beautiful too!

    SvaraRadera
  10. Vilken läcker malva med lila ståndare! Och silveraxet är ju bara så vackert...undrar förresten vart mitt har tagit vägen som jag köpte förra hösten...

    SvaraRadera
  11. I like the Cimifuga - a very imposing flower shape - like rockets!

    SvaraRadera
  12. Det är vackert med vitt i rabatter, själv har jag en tanke om den sån rabatt.
    Men tankar ska verka fram så kanske den är klar till nästa år!

    SvaraRadera
  13. Hej igen Lillebeth, alla silverax är fantastiska, jag har det på min inköpslista.

    Marit

    SvaraRadera
  14. Faller pladask för båda – måste jag lägga på minnet.

    SvaraRadera
  15. Silveraxen saknas i min trädgård, men jag har både grön och mörk på lut till nästa år. För jag vill ha båda!

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra vita blommor du visar. Med läkande krafter på något sätt. Blommorna är höga och måste lysa upp din trädgård.Örter och olika växter har en gång varit dåtidens medicin, så jag tror att det finns något i växterna som kan påverka kroppen. /Amanda

    SvaraRadera
  17. Läkemalvan är så stilig med sina ståndare i violett. Silverax har jag sen länge men har aldrig blivit god vän med den, tycker att blommorna luktar kräk, fel på mitt luktsinne eller? Ha en bra helg i regnet!

    SvaraRadera
  18. Silverax har jag i min ena rabatt. Den är så vacker när den blommar, men luktar lite fränt på nå´t vis :-)

    SvaraRadera
  19. Bara Läke växter du måste var väldigt frisk... hihihihih MB

    SvaraRadera
  20. Malvan var väldigt fin. Den andra blomman har jag sett utanför vårt bibliotek och stått o glott på. Den är så hög och skir och vacker.
    Intressant info du har också.

    SvaraRadera
  21. Kul med lite kuriosa om växterna dina.
    Ha det bra!

    SvaraRadera