fredag 14 augusti 2009

Blommig fredag



Käraste malvor! Det finns inte många blomster i min trädgård som är så tåliga, så friska, så långlivade, så längeblommande som malvorna. Dessutom är de vackra, spännande i form och färg och lätta att kombinera med andra. Det enda de egentligen saknar är doft. Här kommer en liten kavalkad av beståndet just nu:



Balkanmalvan, Kitaibelia vitifolia som blir en stor och hög buske på några år.



Gråmalvan Lavatera Malvaceae thuringiaea, en malva som sägs vara utrotningshotad och väl värd sin plats i rabatten. Den blir också stor och rätt omfångsrik och har vackra lite gråludna blad.





Klotmalvan, Sphaeralcea munroarna, rätt lik rosenmalvan, men lägre och kompaktare och lite starkare i färg.



Och så den indiska malvan som jag visat förut



Till sist den ståtliga rosenmalvan, Malva alcea fastigiata som blir drygt två meter, beter sig lite rangligt men vajar vackert i sommarvinden.
Det enda som bekymrar mig är namnen: alla är de malvor på svenska men på latin har de olika familjenamn. Det gör ju inget, de är lika vackra ändå, men namnen sprider en anings förvirring. Strunt i det, jag njuter av sensommarens vackra malvabestånd vad de än heter. Ha en härlig fredag med helg!

Fler blommiga fredagar hos Katarina

24 kommentarer:

  1. Vi är imponerade både av din malvasamling och av att du har sån koll på dem! Och du har rätt: vilka fantastiska trädgårdsväxter de är med alla sina förtjänster. Balkanmalvan är verkligen ljuvlig - den ska definitivt få en plats hos oss kommande sommar. Vad roligt det är att anteckna alla tips man får!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart fin, gammeldags trädgård du har! Kul att du också visar malvor idag -dina är såå fina.De står överst på min "önskelista"! Ha en fin helg//Eva

    SvaraRadera
  3. Malvor är ju så charmiga och så många olika sorter du har, imponerande.

    SvaraRadera
  4. Finfina malvor! Jag gillar också dessa. Den där indiska malvan var ju intressant.

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilka fina malvor i helt rätt färg! Gråmalvan blev min favorit. Kan men fröså den tror du? Trevlig helg. /kram Anette

    SvaraRadera
  6. Very soft colous.You do have a lot blooming in August. Pretty!

    SvaraRadera
  7. Hmmm, kanske malvor är något jagskulle introducera så jag får lite blomster mot sensommaren till. Fina!

    SvaraRadera
  8. Malvor är jättefina! Jag har en malva som kommer och går i min trädgård, tydligen självsår den sig. I år har jag en vit. Men vad den heter har jag ingen aning om.
    När jag kollar på SKUD har familjen Malvaceae (malvaväxter) 65 olika släkten och i varje släkte ingår det en mängd arter, så du har ändå bara en bråkdel av dem. =) Lite spännande är att även till exempel balsaträd och bomull ingår i malvafamiljen!

    SvaraRadera
  9. Så rätt du har, Malvorna är vackra och de blir stora och praktfulla. Färgerna är milda och ljusa. /Amanda

    SvaraRadera
  10. Så många malvor du har! I år har jag skaffat gråmalva och rosenmalva - och det är jag så glad över. Trivs de här, så blir det säkert fler framöver.
    Katarina

    SvaraRadera
  11. You inspire longing in me for Malva, Mallow or Malvar... whatever the name it is the same lovely graceful flower... I should find more. Yours look very happy. I intrigued by the white gate in the green hedge...that invites the imagination into your garden and perhaps toward the mountain and forest.

    SvaraRadera
  12. Pretty flowers. They seem to be floating in the air. A perfect summer picture.

    SvaraRadera
  13. Gråmalva, den tror jag att jag har haft i trädgården. Jag har varit så dum och rensat bort och flyttat på mina malvor, insåg inte deras skönhet en stund. Tänk att det går an!! Du har ju jättemånga fina, tack för fin inspiration :) Tack och pris så har jag ivarjefall hittat några fröplantor runt om i hagen iår och dom passar jag gott på.

    SvaraRadera
  14. Beautiful flowers. They are so romantic and cottagedy-looking. I especially like the Indian Mallow.

    SvaraRadera
  15. Vackra malvor!
    Och jag blir sugen malvathe - ett rött örtthe.
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  16. Vad vackert det är om man förstorar upp bilderna och ser hur ljuset spelar i blommorna! /Ruben

    SvaraRadera
  17. Så vackert alla dina olika malvor blommar i din trädgård. Härligt! Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  18. Jag inser att jag måste skaffa mg ett par Malvor och en av den måste var den japanska :) Den är sååååå vacker!
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  19. Dina malvor är både vackra och många. Jag gillar de milda färgerna. Ha det bra Lillebeth!

    SvaraRadera
  20. vilken fröjd för ögat, dessa malvr :)

    SvaraRadera
  21. Deras långlivade blomning är välkommet i en trädgård och din har fått många olika sorter av denna raring.Bilderna är fint fotade.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  22. Vet inte riktigt vad jag tycker om Malvor, det är lite ogräs över dem för mig då min mor lät de växa vilt med jag växte upp och det var inte kul att ha dem överallt... men igengälld köpte jag en malva och palnterade i år, det finns ju så många sorter... MB

    SvaraRadera
  23. Jag älskar din malvor rena fröjden för ögat och det hade varit underbart att få fota dem.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  24. Härliga malvor du har!
    Jag har en rosa Lavatera och jag planterade den förra året. Det var en överraskning att den övervintrade då jag inte gjorde något speciellt. I år var den jättestor! Ska jag klippa ner den eller bara låta den vara?
    Hälsar Helena

    SvaraRadera