fredag 7 augusti 2009

Blommig fredag



Just nu blommar det vita franska kungsljuset, Verbascum chaixii. Ståtlig sticker den upp spirorna i rabatten och bladen, ja bladen, är nog bland de största man kan få se i en vanlig blomsterrabatt: som stora paddor.



Tillsammans med bland annat stjärnflocka (Linnés döttrar) Astrantia major, den mörkröda blir det en vacker sensommarfägring. Jo, jag vet att det inte är riktigt samma vinröda färg inuti kungsljuset som på stjärnflockan, men på lite håll duger det åt mig och mina ögon.



Förresten är allt vackert idag när jag fått mitt andra barnbarn, en liten flicka. så nu är jag dubbelfarmor.

fler bidrag till Blommig fredag finns hos Katarina

21 kommentarer:

  1. Grattis till barnbarnet! Nu får du en till att skämma bort.........och blommorna var förstås vackra. Kungljuset är verkligen ståtligt! Ha en fin helg. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Tjusigt - de duger gott även åt våra nätbetraktande ögon ;-)! Tycker de matchar varandra alldeles fantastiskt bra - härliga och somriga bilder!

    SvaraRadera
  3. Ah, det där franska kungsljuset är ju fantastiskt. Några sådana kunde jag behöva...

    SvaraRadera
  4. Jag har funderat lite på att skaffa mig ett franskt kungsljus till trädgård - och den tanken är ju inte fel när jag ser bilden på ditt vackra, Lillebeth.
    Trevlig helg1
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Both the Verbascum and Astrantia are lovely!

    SvaraRadera
  6. Lovely pictures. Verbascum is particularly attractive when you get up close.

    SvaraRadera
  7. Love your photos Lill Beth! The light is so lovely. I have tons of Verbascum but not so stately as yours ... must look into that one... mine self sow everywhere and that is fine with the wild honey bees, as they find it delicious. Love the color of your Astrantia whatever its value. It does seem to match the fuzzy filaments in your Verbascum. Have a great weekend.

    SvaraRadera
  8. Oj en sånt fint och ståtligt kungsljus! Så läcker färg! Och jättegrattis till nya barnbarnet! Det förgyller livet!

    SvaraRadera
  9. Both blooms are new to me. The verbascum does put on a spectacular show. Love those never-ending blooms. As for the Astrantia, the colour is fabulous!

    SvaraRadera
  10. Stort grattis Lillebeth, till ditt nya barnbarn, förstår att du går i ett lyckorus.

    SvaraRadera
  11. Grattis till barnbarn! Ditt Kungsljus är maffigt värre, en riktig ståtling!

    SvaraRadera
  12. En väldigt vacker kombination i mina ögon. Och grattis till barnbarnet!

    SvaraRadera
  13. What lovely blooms! I like the texture of the first one.

    SvaraRadera
  14. Grattis till dubbelfarmor, själv är jag bara enkelmorfar. Kungsljuset, liksom Astrantian är otroliga skapelser. Det ser man när man studerar dem noga! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  15. Dubbelgrattis till andra barnbarnet!! Vad roligt det måste vara...
    Det franska kungsljuset är så vackert - mitt blommar för första gången i år.
    Katarina

    SvaraRadera
  16. Grattis till barnbarnet!! Underbara blommor. Ha en trevlig helg. Ingrid

    SvaraRadera
  17. Gratulerar farmor :) Fina blommor. När jag ser din månadsbild så tycker jag inte det är så länge sen jag första gången var på besök inne hos dig i våras...Så fint å fölga årstiderna. Jag får hitta en bra "spot" och börja göra det jag också.

    SvaraRadera
  18. Det franska Kungsljuset hade jag med ett tag men så försvann det över en vinter :( men vackert är det!
    Grattis till dubbelfarmor!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  19. Min inköpslista kan bli hur lång som helst.
    Det är farligt att titta runt på bloggarna.
    Dubbelfarmor vad spännande.
    Har ännu inte fått tag på tidningen den fanns inte kvar på vårt lilla Bibliotek så det får bli att åka till staden.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  20. Grattis till det dubbla farmorskapet bland sensommarens blomster!/Anja

    SvaraRadera
  21. I am leaving my comment here so you can see how far I read. I just love how you have everything placed on your property. It's so pretty and peaceful! Your blooms for the Blooming Fridays are lovely!

    SvaraRadera