onsdag 18 februari 2009

Rosens namn



Bakom varje rosnamn finns det, förstås, en historia. Och bakom Constance Sprys en lite speciell:
Constance var född arbetarklass på Irland i slutet av 1800-talet. I en svindlande förälskelse gifte hon sig med James Heppel Marr. Äktenskapet slutade i katastrof. Somliga talar om misshandel och annat ont. Hon fann bot och tröst i trädgården. I slutet av 1:a världskriget flydde hon James och Irland och kom till London 1917. Hon arbetade på krigsmaterieldepartementet där hon blev stormande kär i i chefen Ernest Spry. Och med honom blev hon lycklig för resten av livet.
Constance blev känd för sina underbara växtkompositioner till parets storslagna middagar. Hon öppnade en blomsteraffär på Old Bond Street "Flower decoration". Hon dekorerade skyltfönstren så magnifikt att det blev trafikstockning på gatan utanför. Och ryktet spred sig om hennes begåvning. Hon anlitades sedan av bland andra Edward och Wallis Simpson och av drottning Elisabeth.
Constance startade en floristskola som fortfarande finns kvar i London (?). Hon samarbetade med Vita Sackville och lär ha inspirerat henne till den berömda vita trädgården.
Constance dog 1960. Året därpå döpte den då okände David Austin sin första så kallade "Engelska ros" till Constance Spry.



Och när jag såg rosen första gången blev jag alldeles tagen. Den känslan står sig. Jag kan sitta på en stol framför och bara njuta av blomningen, doften, färgen och formen.

Ha en skön onsdag!

8 kommentarer:

  1. Tack för historien. Jag köpte en CS på Rosariet i Jönköping för 40:- i somras. Nu hoppas jag på en bra tillväxt och många vackra blommor denna sommar. Hon står vid en av pelarna till vår nya uteplats.

    SvaraRadera
  2. Trevlig och intressant läsning, kanske det kan bli en ny rossort hos mig om den är härdig i zon 5. Det skall jag kolla upp.

    Ha en fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. En intressant historia! Den rosen är verkligen vacker! Och så fina kompisar den har i rabatten. /Ruben

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Vilken vacker historia. Ibland undrar jag över rosers namn. kul att du kollat upp din favorit.
    Underbart att bli så tagen.Det har inte hänt mig ännu....
    Hälsningar
    Monika

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar hos mig! Så trevligt att få komma in på din blogg och upptäcka att det finns fler rostokiga. Jag håller med dig - alla rosor har en story att berätta och det var nog det som fångade mig först och sen har min kärlek till rosorna bara vuxit.

    SvaraRadera
  6. Ännu en ljuvlig ros och dessutom lite historia kring namnet. Inga vanliga trädgårdsamatör-damer som får ge namn till en så vacker ros :))
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  7. Det var en intressant läsning om din vackra ros.
    Jag blev nyfiken på den översta bilden. Är det din trädgård? Den ser jättemysig ut och vilken härlig figur! En sådan skulle jag också vilja ha i min trädgård. Pia

    SvaraRadera
  8. Alla: Tack för att ni uppskattade historien. Gunilla: CS är en zon 4 ros har jag fått lära mig. Och Pia: Ja, det är min trädgård.

    SvaraRadera