fredag 13 februari 2009

Blommig fredag



Blommande sköna dalar, hem för mitt hjärtas ro! (Z. Topelius "Under rönn och syren")

Rosen Empress Josephine, en Frankfurtros, blommar kort men överdådigt. Doftar inte så mycket men är skön för ögat. Hon har haft det lite svårt i min trädgård, har fått flytta några gånger. Nu verkar hon vilja bli en stamros (sedan resten av grenverket dött;) Och det vore lite spännande. Annars köper jag nog en ny. Blomningen är SÅ vacker.
En annan förtjustning är Hässleklockan Campanula latifolia:



I min trädgård, så torr, blommar den en kort tid, men då sagolikt och i massor. Jag har den också i vitt, men tyvärr ingen bild. Den är nog ett strå vassare. (Undrar varifrån det uttrycket kommer? Svar i Bevingade Ord: eg med strå, hårstrå el höstrå, såsom beteckning för något mycket smått)
Pyramidklockan, Campanula pyramidalis (vill inte vara med på bild) är en annan klockfavorit. Den har blivit ett "måste", trots att jag tycker två-åringar är lite jobbiga. Den frösår sig inte själv verkar det som, inte hos mig i alla fall, inte som Digitalis som fräckt sticker upp där den har lust. Och det är kul, lite anarkistiskt så där.

Så, ha en riktigt skön helg! ( Låter som en uppmaning att så:)). Vi åker, trots att Sonen inte är helt frisk, men strax 18 så han tycker han bestämmer själv, till Stockholm för att fira bröllop och 2-årsdag. Var och en på sitt håll.

Fler bidrag till blommig fredag Här

10 kommentarer:

  1. Hej.
    . Rosor är speciella, jag har et par ochså men inte denna.

    Hässleklockan har jag både den vita och blå dom blommar ju fantastiskt. Ja det är ju tur med denna sort att den inte sprider sig som andra klockor gör.

    Ha en trevlig Alla Hjärtans Dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Underbar ros och hässleklock! Åh, vad man längtar.
    Ha en riktigt skön helg nu i storstan nu då. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också rosor och dina bilder får mig förstås att längta ännu mer tills det är dags för dem...

    SvaraRadera
  4. Blåa klockor och rosa rosor - det är väl somrigt...och härligt!
    Ha en härlig helg i storstaden!
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Ser att du också är förtjust i blå blommor.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. I love the Campanula. The soft violet-blue goes so well with the asters.

    I like your collection of roses too, pictured in the sidebar. They are beautiful!

    SvaraRadera
  7. Oj oj hässselklocka har jag önskat mig länge och gärna vita som sprider sig i mina gångar.
    Tack för att du påminner mig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Hej
    ja dina rosor väcker rosbegär...
    Har precis kommit hem från stockholm, härligt med ombyte.
    Ha det bra o njut av staden...
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  9. En underbar ros till :) Gillar du rosa eller har du valt just dessa för att de är härdigare än tex gula rosor, (en pimpinell som jag hade bara en vinter så var det slut med den) men jag får väl lov att pröva på nytt!?
    Ha en trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  10. Har precis läst om Kejsarinnan Josèphine och hennes trädgård. Den är såklart mest känd för hennes rosor. Men, hon hade faktiskt nästan en botanisk trädgård med massor av ovanliga plantor från fjärran länder. /Ruben

    SvaraRadera