fredag 20 februari 2009

Blommig fredag



Kanske är det ändå den underbaraste doften av alla: Schersmin (trots mitt rostycke)
Är det någon mer än jag som drabbades av de doftlösa, tyska som kom in i mitten av 90-talet?
Jag gjorde det. Och det var en stor besvikelse när jag äntligen skulle stoppa näsan i det vackra.
Nu har jag fler som doftar precis som de ska. Och längtan kan bli stark efter doft och värme.



Kylan tycks aldrig ge sig. Är VÄLDIGT trött på den. Men det är i alla fall bra mycket ljusare både morgon och kväll. Och hittills har det ju alltid blivit vår. Utan undantag!

Önskar er en riktigt härlig fredagkväll med eller utan "Engelska trädgårdar";)

15 kommentarer:

  1. "Ja, kommr hennes trädgård att komma med? Mycket arbete återstår och det är ont om tid!" Helledudane så dramatiskt. Programmet är så enfaldigt dåligt - och känner jag BBC rätt, så är alla avsnitt stöpta i samma form. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vi får titta på dina fina Shersminbilder i stället! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Hm, ja, absolut, men varför kan man inte låta bli att titta då? Sitta där och reta upp sig och bli besviken. Underligt. Jag kommer säkert att göra det. Jag tror nog att jag, ändå, ska få se något fint, något som jag kan lära mig nåt av.

    SvaraRadera
  4. Finns det doftlös schersmin? Vilken nitlott. Ang. "Engelska Trädgårdar" så hade jag gärna varit utan "dramatiken" och "dokusåpestämningen", men samtidigt är man ju så svältfödd på trädgårdsprogram att det inte går att låta bli att titta...

    SvaraRadera
  5. Har jag bara sett ordet trädgård i tv-programmet så tittar jag det kan ju bli något som jag missar annars :o) Alla andra säger så du?
    Schersminen är ju jätte fin och blomvillig, jag har ibland problem med svartlus på mina och då blir det ingen blommning. :o(
    Ha en fortsatt bra dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Har en schersmin med underbar doft!
    Visst är man så trött på kylan, dessutom börjar Vättern lägga sig. Då har det varit kallt!! Vi får hoppas på lite blåsigt väder så det inte blir någon is på sjön, för då blir det en extra sen vår! Ha en bra helg, kram Anette

    SvaraRadera
  7. Ett av min barndoms starkaste doftminnen är det stora schersminbuskaget i vår trädgård. Det var så stort att vi hade en mysig koja mitt inne i buskaget, men när det blommade för fullt luktade det så starkt att vi inte kunde vara där. =)
    Jag tror inte jag har känt just den doften på någon schersmin sen dess, men hoppas mycket på smultronschersminen jag satte i fjol.

    SvaraRadera
  8. Mina svärföräldrar hade en enormt stor doftschersmin - den doftade helt ljuvligt!
    Är så fascinerad av din staty i headern - är den gjord av nät?
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Det är så lite på TV som handlar om trädgård att, i alla fall jag, suger åt mig det som visas och därför kommer jag att sitta framför 'burken' i kväll.
    Schersmin = svarta löss och spretiga grenar, så jag klipper vår gamla buske till ett klot. Inga blommor, men heller inga löss och inte doftade blommorna heller... Usch vad negativ jag låter....
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Glömde fråga om den gracila nätdamen du har i trädgården!
    Den vill jag gärna veta allt om ;-))))!!!!
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Vacker Schersmin, själv har jag den som doftar något alldeles ljuvligt :)
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  12. I love Mock-Orange. Is that one fragrant?

    SvaraRadera
  13. Den doften hör verkligen barndomen till! I min trädgård skulle jag aldrig vilja ha en doftlös, men det kan ju vara lösningen för allergiger


    mvh, Anja

    SvaraRadera
  14. André: Svältfödd är ordet.
    Gunilla: Svartlus visst. Ibland. Jag brukar tvätta med såpvatten. Tar tid, men då blommar de i alla fall.
    Anette: Hoppas på blåst då!
    Gunilla: Jag har också en smultronschersmin. Den blommar fanntastiskt och länge och doften är verkligen smultron.
    Katarina: se nedan
    Birgitta: HAN är gjord av kycklingnät och har numera vingar.
    Bea: Jo, jag har ju tack och lov också doftande.
    Anja: Då går det bra att komma hit och gräva upp den eller ta rotskott från den;)

    SvaraRadera
  15. När våren som kommer så kommer den så snabbt så jag väntar gärna lite till. Är inte beredd ännu att ta emot den.
    Det finns ju så mycket att njuta av bloggarna så länge och här hos dig så var det somrigt och doft.
    Mmmm känner doften.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera